HTML

Az oroszok már nincsenek a spájzban...

Minden, ami Oroszország - politika, gazdaság, társadalom, kultúra.
Rólunk bővebben: ars blogotica
Ide írhatsz nekünk
Legelkötelezettebb rajongóinknak: Facebook- és Iwiw-klub

Friss topikok

Címkék

abházia (6) abramovics (3) abszurd (5) agresszió (3) alekszij (3) alkohol (6) animáció (13) autó (3) british council (3) bulvár (3) bush (4) cccp (4) cenzúra (3) csecsenföld (4) déli áramlat (5) dél oszétia (8) demokrácia (5) elnök (3) elnökválasztás (8) energia (3) esterházy (3) eu (9) film (11) foci (5) gabona (3) gáz (35) gazdaság (29) gazprom (25) gázvezeték (8) gázvita (5) gorbacsov (5) grúzia (12) gyurcsány (5) háború (8) hodorkovszkij (4) hoki (3) infláció (4) interjú (3) irodalom (7) janukovics (3) jelcin (4) juscsenko (5) kampány (3) karácsony (4) karikatúra (6) kaszparov (3) kaukázus (6) kémkedés (3) képek (6) kína (3) költészet (3) korrupció (4) koszovó (5) kritika (3) kudrin (3) külpolitika (11) kultúra (25) kvn (4) leningrád (7) litvinyenko (3) magyar (3) medvegyev (70) mese (7) monopólium (3) montázs (3) moszkva (14) művészet (5) nabucco (4) nacionalizmus (3) nagy péter (3) nato (6) obama (3) olaj (12) oligarcha (4) oligarchák (3) olimpia (11) orosz (8) oroszország (6) orosz demokrácia (3) peking2008 (6) per (3) peresztrojka (3) poén (5) politika (6) programajánló (3) putyin (82) rajzfilm (4) roman abramovics (4) rotfront (3) rubel (5) sajtófigyelés (3) sajtószemle (8) sport (8) szaakasvili (3) szavazás (4) szavolszkij (3) szentpétervár (13) színház (4) szocsi (6) szovjetunió (6) sztálin (4) tandem (6) társadalom (7) tévé (3) tilos (4) történelem (14) turizmus (5) tyimosenko (5) ukrajna (16) usa (5) utazás (4) választások (15) válság (6) vicc (10) video (3) viszockij (4) vízum (3) vodka (10) vörös hadsereg (3) vörös tér (3) vostock (3) zene (14) zjuganov (3) zsirinovszkij (6) zubkov (4) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

Hogyan utazik az orosz? – második rész

2008.12.23. 07:49 Nyeznajka

Az előző rész tartalmából: megtudhattuk, miért érdekes, hogy miképp utaznak az oroszok, és mit csinálnak, ha a városon belül, vagy környékén akarnak költségtakarékosan közlekedni.

Mai posztunkban azt boncolgatjuk, hogy mit tesz az átlagos orosz ember, ha egy kicsit távolabbra van szerencséje utazni. Itt újra szót kell ejtenem a távolságokról. Ugyanis ha az orosz távolabbra utazik, akkor legtöbbször vonatra ül. De ne arra a vonatra gondoljunk, ami nálunk jár. Ha egy orosz mondjuk a Budapest-Miskolc távolságról beszélne, egy legyintéssel elintézné a dolgot. Hát oda megy „elektricska”. Ez az a vonat, ami közelre közlekedik, vagyis még ülve is ki lehet bírni a távolságot.

Mi is akkor a „pojezd”? Pojezd az amibe' tudsz aludni is. Vagyis a székek kis rafinériával ággyá alakíthatók, és az emberek szerencsésebb fele (már a jó alvók), álomra hajthatják fejüket az utazás közben. A vonatoknak legalább három osztálya van. Az első osztályon egy kupéban két ember utazik, szép nagy ágyakon, sokszor tévével és egyéb luxuscikkekkel felszerelve. A másodosztályon már három-négy ember is juthat egy kupéra (ez nem szerencse, hanem kupé-típus kérdése). A harmadosztályon pedig nincsenek kupék, és a vagonra is egy kicsit több, teltház esetén úgy ötvennégy ember jut. Ez a híres plackart. Az igazi nevük plackartnij vagon, mert plackart az a helyjegy, tehát a beszélt nyelvben teljesen hibásan használják a szakszavakat, de ez valahogy az égvilágon senkit sem érdekel.

Ezekben a vagonokban a helykihasználásnak egy igen magas fokára értek el. Az ágyak elosztása hasonló egy négyágyas-kupés rendszerhez, csak itt nincsenek falak, és hosszú ágy és a széles folyosó helyett, a folyosón hosszában még mindenhová beraktak két-két ágyat.

Plackarttal utazni elsősorban azért jó, mert a helyváltoztatásnak ez a legolcsóbb módja, és ha az embernek nincsenek túl nagy igényei egész kényelmes is. Ha mondjuk Moszkvából kedvünk támad leruccanni Szentpétervárra, nincs más dolgunk, mint megvenni a jegyet, este felülni a vonatra, befeküdni az ágyunkba, lehetőség szerint kialudni magunkat, és reggel felébredni Péterváron.

El kell ismerni, hogy a plackart okozhat meglepetéseket is. A nyugodt úthoz kell egy kis szerencse. Ha például alsó ágyunk van, szurkoljunk, hogy nehogy egy „bagoly-alkat” utazzon felettünk, akit aztán fél kettőkor úgy kell felkönyörögnünk a helyére, hogy végre lefekhessünk mi is. Ráadásul az egy légtér miatt, elég ha kettővel mellettünk horkol valaki, az is áthallatszik. (egyébként őket a legnagyobb nyugalommal fel kell szólítani a „másik oldalra fordulásra”. Már a köz érdekében) És akkor az olyan extrém esetekről nem is beszéltem, mint hogy nyugtalan állattal, vagy kisgyerekkel utazni.

Ha számszerűsíteni akarjuk, hogy mennyibe is kerül az utazás, mondjuk a Moszkva-Szentpétervár útvonalon, akkor ez az ötszáz kilométert kis szerencsével ötszáz rubelből (kb. 3600 forint) már megúszhatjuk. Nem kell csodálkozni, ha ugyanarra az útra teljesen más árat kapunk. Még az osztályokon belül is lehet eltérés abban, hogy milyen a vagon felszereltsége, mennyire új a szerelvény. Hétszáz rubelért már csili-vili környezetben utazhat az ember, és még előre be is lesz ágyazva neki.

A vonatozás fénypontja egyébként mindig a kötelező teázás. A jelenleg tizenkét rubelért (nem egészen száz forintért) adott teát egyedi pohártartós üvegbögrébe adják, melyeket amúgy sehol nem lehet kapni, de ha mégis, darabjuk négyezer forintnál kezdődik.


26 komment  • Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel!

Címkék: utazás vonat plackart

A bejegyzés trackback címe:

https://oroszorszag.blog.hu/api/trackback/id/tr31835381

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fue · http://www.english-hungarian.com 2008.12.23. 10:16:11

Nagyon jó a pohár. Annak idején, '79-80-ban gyerekként néhányszor megtettem a Bp.-Moszkva utat, pont ilyenekben hozták a teát. A cukor még mindig olyan hosszúkás hasáb?

Amúgy akkoriban 4 fős kusetek voltak az egész vonaton, két éjszakát töltöttünk rajta, nagyon kényelmes volt.

zug_a_volga 2008.12.23. 10:43:58

Mi 4 fős kupéban utaztunk. Nagyon kalandos volt. Csodáltam, hogy a szülők hogy merik elengedni a 16-18 éves diákcsajokat egyedül a 26 órás utakra. Mi 3-an voltunk (külföldi, borotválkozatlan, érthetetlen nyelven zagyváló, ivarérett férfiak) egy 18 éves kis orosz csajjal összezárva. A szülei búcsúztatták, látták mi várhat rá...

A teavizet egyébként széntüzeléses bojlerekben forralják, s a poharak tényleg pont ilyenek, jellemzően a célállomás neve szerepel a fémes tartókon. Azt jobb ha nem látja senki, hogy tisztítják a poharakat (egyébként sehogy), mert azok száma viszonylag kevés, reggelente akár fél órát is várni kell, míg lesz kincstári pohár.

Szarka Varro 2008.12.23. 11:27:00

Miért mi várt rá?

Némi erőszak?:)

OkoskaTo:rp 2008.12.23. 11:58:05

Fue: Jaja, én is épp a hosszúkás "kocka"cukrot akartam megemlíteni. :-)

zug_a_volga: Bojler? Öööö... nem azt hívják véletlenül szamovárnak? És miért ne merték volna elengedni veletek a leányzót? Honnan tudod, hány civilruhás figyelt meg éppen titeket? És különben is: megdugtátok mindhárman, vagy sem?

Ja, és az echte csáj úgy készül, hogy csinálnak egy tömény főzetet kis teáskannában (de olyan töményet, hogy nem látni át rajta), ebből öntenek egy keveset a csészébe/pohárba, és ezt öntik fel forró vízzel a szamovárból. A teafüvet meg nem szokás leszűrni belőle.

Koronix · http://otletlada.blog.hu/ 2008.12.23. 12:59:29

kínában utaztam igen komoly felszereltségű (és jó állapotú) emeletes (!) orosz vonatkocsiban, pl. bit.ly/118lW ; bit.ly/124w8 ; bit.ly/4bct1k

meglepő volt, h mennyire vigyáztak az emberek a kocsira és persze a szamovár itt is ott figyelt a kocsi végében. ;)

wittmanboy 2008.12.23. 13:04:32

És ne feledkezzünk meg a szagról se, ami a plackart sava-borsát adja:) Egyébként tudtátok, hogy a vonaton 12%-osnál töményebb ital fogyasztása szabálysértés?

GaliLeo 2008.12.23. 15:14:00

Az orosz vonatokon sohasem volt probléma a nemek vegyülése. Jókat lehetett szórakozni, ha az embernek kellő partnert hozott a sors a négyágyas kupéba, persze csak az után, hogy a "földszinten" alvó könyvelő bácsi és neje már elaludt. És a sokat emlegetett szovjet prüdéria mintha nem is létezett volna.

GaliLeo 2008.12.23. 15:15:18

A "plackartnij" vagon legkellemetlenebb vonása a vodka- és lábszag elkerülhetetlen keveredése volt.

markoferko 2008.12.23. 18:05:18

hehe, jo poszt!

imadok a volt szu-ban vonatozni. moszkva-vlagyivosztokot lenyomtuk egyhuzamban (8 nap) kupeben, visszafele sok megallassal, foleg placckarton.

ami igazan mokas, az kazahsztan, ahol - ha tele a vonat - vehetsz a kalauztol "jegyeket" a felso csomagtarto bakra is. egyszer ramszoltak a harmadikrol, mikor fel akartam pakolni a cumot:)))

Zahal 2008.12.23. 19:44:17

Ez a 800 rubeles jegy olcsó, ha a magas színvonalú szolgáltatást nézzük.

hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2008.12.23. 21:15:12

82 körül utaztam szovjet vasúton. meglepően magas színvonalú volt. Minden kocsinak külön gyezsurnajája, aki a lépcsőkorlátot letörölte le és felszálláskor (természetesen csak a kocsik egyik végén lehetett le és felszállni)Az állomásokon vettünk zöldséget, kefírt, vajat és halat.)
A vodka szag milyen?

irrelevant 2008.12.23. 22:55:59

Jó a blog, gratulálok! :)
Vissza fogok nézni.

tokomtelevan 2008.12.24. 06:37:19

1984-ben "Barátságvonat"-nak nevezett körutazással lenyomtam egy Kijev - Moszkva - Leningrád (ma már ismét Szentpétervár) körutat nevetséges összegért.
Kellemes emlékeim maradtak, a szerelvény 80%-ban női utasokkal volt tele. Hazaérkezés után 24 órás alvás következett, pótolni kellett, ami 10 nap alatt kimaradt.
A magyar lányok sem voltak prűdek :-)

sunka 2008.12.24. 08:09:59

Badár-Horváth: JAPPÁN

Habarovszk -Nahodka vonal leírása.....nagyon rendben van ! :):)

massziv 2008.12.24. 11:25:00

En most jottem vonattal eloszor Budapest-Moszkva-Szentpetervar vonalon.Vegig orosz kocsikkal es szemelyzettel hat le a kalappal(tisztasag es rend mindehol)ja es pontossag!!!Volna a MAV-nak mit tanulnia.

erikkiz · http://radiotop20.blog.hu 2008.12.24. 11:37:28

500 rubel? Az szinte ajándék! (főleg MÁV-hoz viszonyítva)

Limonade Joe 2008.12.24. 11:57:13

Nosztalgia.
A Moszkva-Leningrád úton a sors egy ukrán bárisnyával sorsolt össze 3 borotválatlan egyetemistát. Teljes kussban ücsörögtünk, a csaj meg elég gőgösen tekintgetett ránk. Aztán ahogy elkezdtünk magyarul beszélni, felcsillant a szeme. Ahogy kiderült, hogy nem oroszok vagyunk, egyből megkinált a kis kosárkájából vatrjoskival (édes-túrós-mazsolás süti) és szegényes orosz tudásunkkal végigdumáltuk az utat. A vagon drapériája a cári időkből maradhatott, égszínkék alapon arany mintázattal. Egyetlen dologtól féltünk csak egy kicsit, hogy még favázas volt a kocsi, a kályha meg csak okádta a szikrákat a sötét éjszakába és egyszer csak meggyullad.

Victum 2008.12.24. 12:32:00

Ó jeee. Májusban megyek Szentpétervárról Sziktivkarba (Komi Köztársaság). Köszi a kedvcsinálót, most nagyon elkezdtem várni.

*-* · http://www.hologramember.hu 2008.12.24. 13:01:20

88'-ban katonaként a Záhony-Karakum sivatag, Karakum sivatag-Záhony útvonalat ilyen hálókocsikban utaztuk végig, (utolsó hadgyakorlaton voltunk a SZU-ban) a teljes utazási idő két hét volt... Nekünk is klassz élmény volt a csájagép, amelyik minden hálókocsi végén ott volt egy kis kinyitható ajtó mögött, valamint érdekes volt a "gondnok" fülke is, ugyanis a hálókocsi kalauz a vonaton lakott, erre a célra kialakított fülkében. Ügyesen az ágyhoz szíjaztuk magunkat a nadrágszíjjal, mert a középütköző miatt hihetetlen nagyokat rántott a kocsi induláskor, megálláskor. A nagyobb pályaudvarokon még éjjel is hangosbeszélőkön vezényelték a személyzetet, (amelyikben feltűnően sok volt a bakternő) a személyzet pedig az állomás területén kisméretű kötöttpályás sinkocsikon közlekedett. Ezek a nagy sínpár melletti kis sínpárokon közlekedtek, ha jól emléxem elektromos kis járgányok voltak, nem tudom van-e még ilyen náluk. Érthető volt ez főleg ha a kilométer hosszú kétmozdonyos szerelvényekre gondolok. Azután a táj: két óra pusztaság, össze-vissza álló halálfejes villanyoszlopokkal, utána négy óra erdő, ötperces alagutakkal.. soha annyi égett fa-brikett szénszagon nem éreztem, mint arrafelé..

FPéter 2008.12.24. 17:06:49

Mi a Záhony - Ternopil - Szimferopol utat nyomtuk végig ilyen platzkart-os vonattal (egy nap). Oda és vissza teljesen különböző minőségűek voltak a kocsik. Odafelé láttunk néhány vasutas egeret, akik a fűtés csövének kivágott lyukon ralliztak fel-alá a vagon hosszában, viszont visszafelé nemrég felújított kárpitos ágyakon aludtunk. Az ablakot viszont egyszer se lehett lehúzni.
A vonatok minden harmadik-negyedik állomáson 20-30, néha 40 percre is megállnak, és ilyenkor leszállhatsz, néha a helyiek felszállnak, és a legkülönbözőbb jóságokat lehet venni: sült csirkét petrezselymes krumplival és sós uborkával, sört, vodkát, matrióska babát, görögdinnyét, ezüst étkészletet, jófajta orosz, illetve ukrán fagylaltot (volt már róla poszt?), egyben szárított lepényhalat fogyasztásra készen, néhány éves playboyt csomagban, kis rákot nasiként... tényleg életre szóló élmény! :)

massziv 2008.12.28. 12:04:35

Ide kapcsolodo szolgalati kozlemeny,hogy penteken Vlagyimir Putyin jelenleteben forgalomba allt az uj Szentpetervar es Moszkva kozott kozlekedo szupervonat.Igy az utazasi ido 3 es fel orara csokkent.

Mosogep 2008.12.28. 15:00:39

Mivel itt mindenki csajozik a vonaton, ezért nem mellékes infó a prűdebbek számára, hogy a gyezsu kuckóját is elég könnyen ki lehet bérelni :)

matkó 2008.12.28. 23:49:55

"plackartnij vagon"? Ez nekem új! Mi 25 éve Buharából Moszkvába "obscsij vagon"-nal utaztunk, ez volt a fülke nélküli egybehálókocsi neve.

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2008.12.30. 20:52:25

Az Index vasutas blogjának szerzője bejárta Szibériát vonattal (ezen közlekedési eszközben abszolút autoritás):

kotottpalya.blog.hu/2008/09/24/ketezer_kep_szibiriabol_beleertve_az_oda_es_visszautat

VándormadárAsia 2010.06.25. 14:12:13

A platzkarttal egy bajom volt: felső ágyon nehéz vola aludni, ember mindig azt hitte, leesik...

VándormadárAsia 2010.06.25. 14:16:03

Szentpétervár-Petrozavodszk (Kizsit néztük meg, amit nagyon ajánlok mindenkinek, óriási élmény!!!!)overnight utazás. Petrozvadoszk-Murmanszk 20 óra vonatút!!! Mondjuk mikor 2008-ban voltam Oroszországban, akkor ezen távoplt végigeste. Megérkeztünk Murmanszkaba, elállt, és tudtuk élvezni a fehér éjszakát. De kb 3 napot vonatoztunk éjszaka egy huzamban, az azért kemény volt. Összesen talán 5 éjszakát.
süti beállítások módosítása