HTML

Az oroszok már nincsenek a spájzban...

Minden, ami Oroszország - politika, gazdaság, társadalom, kultúra.
Rólunk bővebben: ars blogotica
Ide írhatsz nekünk
Legelkötelezettebb rajongóinknak: Facebook- és Iwiw-klub

Friss topikok

Címkék

abházia (6) abramovics (3) abszurd (5) agresszió (3) alekszij (3) alkohol (6) animáció (13) autó (3) british council (3) bulvár (3) bush (4) cccp (4) cenzúra (3) csecsenföld (4) déli áramlat (5) dél oszétia (8) demokrácia (5) elnök (3) elnökválasztás (8) energia (3) esterházy (3) eu (9) film (11) foci (5) gabona (3) gáz (35) gazdaság (29) gazprom (25) gázvezeték (8) gázvita (5) gorbacsov (5) grúzia (12) gyurcsány (5) háború (8) hodorkovszkij (4) hoki (3) infláció (4) interjú (3) irodalom (7) janukovics (3) jelcin (4) juscsenko (5) kampány (3) karácsony (4) karikatúra (6) kaszparov (3) kaukázus (6) kémkedés (3) képek (6) kína (3) költészet (3) korrupció (4) koszovó (5) kritika (3) kudrin (3) külpolitika (11) kultúra (25) kvn (4) leningrád (7) litvinyenko (3) magyar (3) medvegyev (70) mese (7) monopólium (3) montázs (3) moszkva (14) művészet (5) nabucco (4) nacionalizmus (3) nagy péter (3) nato (6) obama (3) olaj (12) oligarcha (4) oligarchák (3) olimpia (11) orosz (8) oroszország (6) orosz demokrácia (3) peking2008 (6) per (3) peresztrojka (3) poén (5) politika (6) programajánló (3) putyin (82) rajzfilm (4) roman abramovics (4) rotfront (3) rubel (5) sajtófigyelés (3) sajtószemle (8) sport (8) szaakasvili (3) szavazás (4) szavolszkij (3) szentpétervár (13) színház (4) szocsi (6) szovjetunió (6) sztálin (4) tandem (6) társadalom (7) tévé (3) tilos (4) történelem (14) turizmus (5) tyimosenko (5) ukrajna (16) usa (5) utazás (4) választások (15) válság (6) vicc (10) video (3) viszockij (4) vízum (3) vodka (10) vörös hadsereg (3) vörös tér (3) vostock (3) zene (14) zjuganov (3) zsirinovszkij (6) zubkov (4) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

Hogyan utazik az orosz - első rész

2008.12.11. 07:49 Nyeznajka

Oroszország nagy ország. Mint tudjuk. Vagyis dehogy tudjuk. Szerintem egy olyan magyarnak, aki nem járt Oroszországban, fogalma sem lehet arról, micsoda távolságok vannak ebben az országban. Persze mindenki tudja, hogy Moszkva-Vlagyivosztok az nyolc nap és hogy Moszkvában több mint tízmillió ember él. Ráadásul a városokban azzal a biztos tudattal építkeznek, hogy nem fognak kifogyni a helyből. A panelrengetegek sokkal szellősebbek, mint nálunk, unos-untalan megszakítja őket egy nagyobbacska tér vagy park. De ezeket a nagyságokat megtapasztalni, az embernek a saját bőrén megérezni, sokszor félelmetes érzés. 

A rövid ám annál emelkedettebbre sikerült bevezető után, mégsem Oroszország történelmi-, kulturális- vagy földrajzi-nagyságairól lesz szó, hanem a távolságok legyőzésének egy sajátos formájáról a marsrutkázásról, mellyel a kis distanciákat gyűrik le az hétköznapi orosz emberek, és a szegény turisták.

A marsrutka magyar nevén iránytaxi. Tulajdonképpen egy olyan mikrobuszról van szó, amely egy megadott útvonalon közlekedik, és ezen az útvonalon kis túlzással bárhol leinthető, és bárhol le is lehet szállni róla. A marsrutkák átalakított, legtöbbször gázüzemű mikrobuszok, ahol a helykihasználásnak egy igen magas fokára értek el. A megszokott kilenc helyett járművekben legalább tizennégy szék van, és ha engedékeny a sofőr (mindig az), pár embernek állva is lehet utazni.

Moszkvában a marsrutka a méltán híres metróhálózat miatt kissé háttérbe van szorulva. Inkább területileg, mint nagyságrendileg. A belvárosban nem is nagyon lehet találkozni velük, de az egyes külvárosi megállókon már komoly marsrutka-állomások vannak, kihasználva a külvárosokba, Podmoszkovije-be tartó embertömegben rejlő vásárlóerőt. Péterváron viszont már a Nyevszkijen is találkozhatunk marsrutkákkal. A metróval nem rendelkező városok többségének tömegközlekedése pedig szinte teljes egészében ezekre a féllegális vállalkozásra épül.

A marsrutka-sofőr egyébként egy igen érdekes faj. Ellentétben az olyan tévhitekkel, hogy a férfiak képtelenek egyszerre több dologgal foglalkozni, neki legalább három-négy feladata is van. (persze lehet, hogy tulajdonképpen ez egy dolog, mégpedig a marsrutka-vezetés). Szóval a sofőrnek túl kell élnie az amúgy eszement orosz közlekedést, képesnek kell lennie figyelnie az út mentén felszállási szándékukat jelző emberekre, emellett egyben pénztárosnak is kell lennie. Mondjuk ez utóbbi feladatában egy kicsit mindenki részt vesz. A hátul ülők viteldíját előreadják, az anyósülésen ülő utas, sokszor tölti be átmenetileg a polc szerepét, ha a főnöknek véletlenül legalább az egyik kezére szüksége van a vezetéshez. (házi feladat, próbáljunk meg – könnyítésképp forintban dolgozva – adjunk vissza kezünkbe nyomott tízezresből úgy, hogy három száznyolcvan forintos jegyet akarnak tőlünk venni, Budapest belvárosában autózva.)

Én egyébként sokáig meg voltam győződve arról, hogy a marsrutkán, ha többen szállnak fel, simán lehet bliccelni. Képtelenségnek gondoltam, hogy ennyi dolog mellett még azt is képes valaki számolni, hogy hányan fizettek. (főleg, hogy a pénz előszedésével, esetleg kiszámolásával egyáltalán nem szokás sietni, nem ritka, hogy két „megállón” is túl van már a busz, mikorra előreér a pénz.) Természetesen tévedtem. Ha túl sokáig nem érkezik a viteldíj, egy barátságtalan „mindenki fizetett?!” felkiáltással sürgetik a lassú utast. Többek között a sofőr marconaságának köszönhetően ez mindig hatni szokott.

És, hogy miért akarnak az emberek ilyen extrém körülmények között utazni? Egyrészt, mert sokszor nincs más, másrészt, a marsrutkával egész olcsón meg lehet oldani a közlekedést. A jegyárak nyolc rubel körül kezdődnek és én személy szerint nem találkoztam ötven rubelnél drágábbal. Ez utóbbi pedig már nem is városon belüli, hanem „környező kisvárosba” szólt. Tehát ha Oroszországban járunk bátran használjuk ezt a sajátos közlekedési eszközt. Felejthetetlen élményben lesz részünk

A következő részben a plackartnij vagonokról lesz szó.


35 komment  • Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel!

Címkék: utazás marsrutka hogyan csinaljak

A bejegyzés trackback címe:

https://oroszorszag.blog.hu/api/trackback/id/tr41815761

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Andie 2008.12.11. 12:14:45

Nohát, jó volt olvasni ezt a kedves kis beszámolót!
Én Egyiptomban találkoztam ilyen iránytaxival, az utikönyv alapján el sem tudtam képzelni, hogy milyen lehet. Aztán a helyszinen kipróbáltuk, hát vegyes élmény :)
Valóban érdekes, meg új dolog egy magyar embernek, meg az is jópofa dolog, hogy csak úgy intesz neki, azt megáll. Olcsó is volt, és sürün is járt.
Ellenben 99%-ban helyiek használják, és aki utazott már 10 percet 25 arab munkás közé összezsúfolódva, a miniszoknyás barátnöjével, az tudja, miröl beszélek :) Én alig vártam, hogy leszállhassunk, mert az egy dolog, hogy le sem vették rólunk a szemüket, de hogy dörgölőztek is??!!
Egyébként ez ott nem korlátozódik az iránytaxira, a banki biztonsági őr is minden további nélkül megfogdosta bnőm karját, kezét, mindenféle hüje indokkal.

potyesz 2008.12.11. 12:16:57

En Kijevben elek, itt is detto ez a helyzet :)...
Azert csak a SZU resze volt es a marshrutkak nagy resze mar akkor is jart.

Moszkva érdekes 2008.12.11. 12:22:58

Nagyon jól éreztem magam Moszkvában, amikor odavetett a munkám. A lényeg, hogy legyen elég pénz.
Moszkva olyan volt számomra, mint amilyen London lehetett, amikor elkezdett felemelkedni a világbirodalmi hódítások miatt.
Pontosan ez volt a tapasztalatom.

Moszkvában egyébként tizenötmillió (!) hivatalos lakos van és kb. ötmillió illegális bevándorló. Szóval az a "több mint tízmillió" már nagyon régi.

Egyébiránt remélem szót ejtesz a szimplán utcán integetőkről is, akiknek szimpla úrvezetők állnak meg, vagyis a stoppolásról.
Bevallom, én központi helyen voltam mindig, egyetlen marsrutkát sem láttam (nem is tudtam hogy van ilyen!) csak buszt, trolit és persze metrót, na meg a stopposokat...

Egyébként köszi a cikkért!

J 2008.12.11. 12:25:12

Ez az "pénzelőreküldős" jegyvásárlás régi találmány és meglepő módon működik, a villamosokon is. Egy időben sokat használtam az akkor még szovjet tömegközlekedést, és sosem tűnt el pénz, mindig visszaért a jegy, dugig tömött villamosokon is. Persze akkoriban még lehetett jegyet venni a megállókban is, becsületkasszába betett pénzért. Ez azóta eltűnt....

mcdougles 2008.12.11. 12:40:40

Én zömmel a metrót használtam. Meg stoppoltam is a városban.

mertcsak 2008.12.11. 12:41:14

Sztpéterváron is működik. És nem csak azt figyelik, ki adta be a pénzt, de arra is emlékeztek, hova akarok eljutni, s jelezték, szálljak már ki, megérkeztem :)

Nyeznajka · http://oroszorszag.blog.hu 2008.12.11. 12:43:22

@ potyesz 2008.12.11. 12:16:57
Na jah, mára már nem csak Oroszországban van, FÁK országai, Baltikum, de még Afrikában is vannak marsrutkák. Ha valami egyszer működik.. :)

@Moszkva érdekes 2008.12.11. 12:22:58
Wikipedia azt mondja, hogy 2008.01.01-es adat szerint kicsit több mint tízmillió hivatalos lakosa volt. De kétségtelen, hogy rengeteg illegális bevándorló van, és még ehhez jönnek a körüllakók is... De 20millió is több mint 10millió... :)

@J 2008.12.11. 12:25:12
Nah jah. Mondjuk egy száguldó 5négyzetméteres marsrutkában azért nehéz észrevétlenül elrakni valaki pénzét, és utána angolosan távozni.. :) a villamos már meglepőbb...

zsüber 2008.12.11. 12:45:06

Az ártándi határátkelőtől szoktam menni MAXITAXI-val. Két lej egy út. A tizenkét személyes kisbuszba 18-an is elférünk.

Bizonyos kultúrákban (a magyar is ilyen) nehezen elképzelhető közlekedési forma, pedig elég költséghatékony.

No_obie 2008.12.11. 12:45:50

Ezt a románoknál Maxi Taxinak hívják. Vagy ahogy a nagyanyám szokta mondani Taxi Maxi :-D

Nyeznajka · http://oroszorszag.blog.hu 2008.12.11. 12:53:14

Szavazást hirdetek a Taxi Maxiról: kinek jut eszébe Foxi-Maxi, és kinek Tapsi-hapsi. (istenem a saját posztomat offolom szét..) :)

gp 2008.12.11. 12:59:19

Olyan mesterien van megoldva, hogy minél többen férjenek el, hogy a távolsági marsrutkákba szó szerint beépítik az utasokat: megtelik a hátsó üléssor, az előtte lévő, majd egy deszka kerül középre, ahol a folyosó van (két ülés közé) - oda is ül valaki. És így tovább..

Én nekem is sikerült már olyan központi helyre ülnöm, hogy hozzám került mindenki pénze. Visszajárót is adtam, akinek kellett, majd amikor összegyűlt a teljes bevétel, odaadtam a sofőrnek. A sofőr az egészet újra megszámolta, közben száguldott, előzött, mert ugye többször tud fordulni és nagyobb lesz a bevétele, ha gyors.

Ez nem orosz találmány, hanem szovjet, tehát nem Oroszországból terjedt el a többi FÁK-országba, hanem...mindenhol lett arrafelé.

nade 2008.12.11. 13:25:22

nem szovjet talalmany.
regota mukodik pl. a kozel-keleten is.
mint az iranytaxi. ami nem extrem.
csak a magyarok finyasak es sznobok.
kozben kilog a szittya segguk a gatyabol. de legalabb buszkek:)

Proctor 2008.12.11. 13:27:01

nekem nagyon bejon. egyszeruen elmeny. en torokorszagban, tuneziaban es egyiptomban utaztam ilyennel. egyiptomban volt egy eset, h utaztunk a buszon, adtunk lovet a buszsofornek, de nem tudott visszaadni, azt mondta, h ha lesz a tobbi utastol aproja, akkor majd ad. a vegen elfelejtette (vagy nem...:)), de a lenyeg, hogy a helyi munkasok MAGUKTOL gyozkodtek a sofort, hogy mi van mar a penzunkkel :)
na de ez most oroszorszag.. :)

potyesz 2008.12.11. 13:29:20

Sot meg olyan "megoldas" is divik erre fele, hogy a nagyvarasok fobb kivezeto utjai menten is kvazi stoppolnak. Koltseghatekonysagi szemponbol a "csorobb" sofor megall, megkerdezi hogy pl. ki jon Harovba? A jelentkezok pedig beszallnak es rogton nem egy ember, hanem 3-4-5 ember "fizeti" az utat.
Ja, az integetes az itt iz muxik kemenyen. Mikor ide kerultem, nem igazan ertettem, hogy ez szinten a kultura resze. Integet, megall neki, beszelnek (megalkudnak) aztan vagy beszall vagy nem.
De meg a taxik is maskepp mukodnek, mint "Europaban". Pl. taxioras taxit miota itt lakok, nem is lattam. Ha taxit rendelsz, elore meg is mondjak az arat. Es tenyleg annyit kell fizetned. Nagyon komoly :)

gyopaar 2008.12.11. 13:33:42

Mexikóban is ezt használják (collectivo néven), tehát mondhatjuk, hogy világszerte...

Atrox 2008.12.11. 14:10:12

Izraelben pedig sherut-nak hívják, és ott sem ma kezdték használni. Ráadásul majd mindegyik busz vonalán is közlekedik, a belvárosban is.

Volkov 2008.12.11. 14:48:04

Mivel mindig tele cuccal kellett Moszkvában közlekednem a csak a reptéri (Domogyedovoi)marsrutkában voltak halálközeli élményeim. Sokkal olcsóbb és "közösségibb" élmény a kocsik leintése. Általában nagyobb kocsikat pécéztem ki, amiben a cucc is jobban elfért. Volt olyan is, hogy már három stoppost is fölszedett közben mire engem kitett. Emelett érdekes emberekkel is össze lehet akadni, pl egyszer egy örmény faszival a végére annyira összebarátkoztam, hogy még népdalokat is elkezdett énekelni. Szürreális volt...
Legközelebb hozzánk Kárpátalján működik ilyen marsrutka (nem, nincs sárga busz...), pl. Beregszász és környéke. Ezeknek a vidéki marsrutkáknak kicsit más a hangulata, mivel általában mindenki ismer mindenkit. Az utazás mellett pl. információcserére (pletyka), vagy marketing célokra (kiárusítások, falunapok, stb. hirdetése) is kiválóan alkalmasak.

Személy szerint sajnálom, hogy nálunk Pesten ennek a stoppolásnak nincs hagyománya. A magán marsrutkák BKV-t jól kiegészítenék főleg az elővárosi közlekedésben, az esti és hétvégi időszakban. De nálunk annyira tulszabályoznak mindent, hogy ha valaki ilyenre vállalkozna, akkor tul sokat kelle kérni viteldíjra. Pedig lennének olyan viszonylatok, ahol az emberek egyszerübben bejuthatnának a városba.

alea iacta est 2008.12.11. 14:49:54

Itt nálunk ezt BKV-nak hívják, és ugyanannyit fizetsz 1 megállóért, mintha végállomásig mennél. :-)

storyline :) 2008.12.11. 14:56:57

Ogyesszában dettó, az egész város egy nagy marsrutkahálózat, van vagy 200 különböző vonal, a jegy 2 UAH, ami most nagyságrendileg 50 Ft. A villamos és trolijegy 50 kopek. 100 kopek=1 UAH hrivnya.

storyline :) 2008.12.11. 15:00:14

Stoppolás is működik, de ez kb. mint Romániában, vagy Moldovában, vagyis minden tömegközlekedéssel szarul ellátott helyen. Minél külföldibbnek látszol, általában annál durvább árat mondanak. Ezt úgy lehet elkerülni, hogy az ember előre lengeti a távolságnak kb. megfelelő lóvét, így hamar meg lehet egyezni. Ha durva árat kapok, én azt szoktam mondani, hogy nem az autót akarom megvenni, és továbbállok, mert úgyis van 1000 másik ilyen illegális taxi.

Neménvótam 2008.12.11. 15:08:40

Dörögdön is van ilyen. Jön Pista bácsi a motoros kapával, mögé kötve az egytengelyes, Szőke András meg leinti és felül rá. :)

valaki 2008.12.11. 15:27:58

nade 2008.12.11. 13:25:22
"csak a magyarok finyasak es sznobok.
kozben kilog a szittya segguk a gatyabol. de legalabb buszkek:)"

Ja, mert az orosz középréteg az ilyennel utazik, sőt a gazdagok is nem?

Világíts gyertyával, járj pottyantós vécére, töröld ki falevéllel, utazz szekérrel, mosakodj patakban szappan nélkül, 5 évente vegyél egy ruhát, fújd az orrod vászonzsebkendőbe, mossál kézzel...
Ne legyél finnyás és sznob!

Balcanboy 2008.12.11. 15:48:53

Mi bajod van a vászonzsebkendővel ?!
Egyes magyar városok nagyon idézőjeles tömegközlekedését kiválóan ki lehetne ilyennel egészíteni. Hallja ezt vki Fehérváron...?
Egyébként a pénzelőreadás tényleg szépen működött a zsúfolt buszokon is. Én ezzel Szibériában a 80-as években találkoztam. Meg a leintős magántaxival is.

Hladó linuxos 2008.12.11. 15:50:00

Ha jól látom akkor egy ikarus van a képen? Jó látni hogy ha elmegyek oda akkor valami otthonos érzetet ad :)

Neménvótam 2008.12.11. 16:03:58

Az nem egy Ikarus, hanem a Lembergi (Lvovi)Autóbuszgyár remeke.

valaki 2008.12.11. 16:04:37

Balcanboy 2008.12.11. 15:48:53
"Mi bajod van a vászonzsebkendővel ?!"

Az, hogy nem higiénikus, dísznek persze ettől még jó.

Paleszmurt 2008.12.11. 21:53:02

Izsevszkben pl. nincsenek iránytaxik, legalábbis városon belül.

Ja, és a marsrutkákra nem érvényesek a különböző kedvezmények, ezért pl. a nyugdíjasok meg szokták várni a rendes járatot. Erről jut eszembe, h nem volt benne a posztban, de a marsrutkákat általában magántársaságok működtetik, de az útvonalak egybeesnek a municipalitás által fenntartott közlekedési vállalatok útvonalaival, és a marsrutka 3 perccel a busz előtt fut be. :)

Viszont emlékszem, hogy a nyolcvanas években nálunk is próbálták bevezetni, ha nem tévedek, éjszakai járatnak. Úgy látszik, nem vált be.

Paleszmurt 2008.12.11. 21:54:05

Nagyon várom már a vonatos és a repülős posztot!

nick grabowski · http://fpa-mcc.blog.hu 2008.12.14. 15:54:46

Lengyelorszagban is nagy divatja van ezeknek a tarsasagoknak.

4/7 · http://viaminsk.blog.hu 2008.12.18. 13:00:46

Az oroszok után talán nem meglepő, de Fehéroroszországban is mindenhol vannak :) Tapasztalatom nincs velük, de elég megbízhatónak tűntek, így szemre a rendes buszforgalom részét képezték, közös megállók, ilyesmi. Nyilván a szétterjedt külvárosok felé közlekedve éri meg, mert amúgy elég jó az egyéb tömegközlekedés is (busz, troli, Minszkben metró és villamos is).

DarthPaul-something wicked this way comes - 2008.12.19. 00:11:18

A marsrutka király! Ki csinálja vajh ezt a blogot gratula neki!

sóskatáska 2008.12.23. 11:27:28

Nyáron Bulgáriában Neszebárban találkoztam ilyennel, onnan lehetett tudni hogy jön a busz ha előtte megjelent egy irány taxi, de az ottani sofőrök eléggé levevősek voltak ,ezért nem próbáltuk ki.
'85 környékén diákként Pécsről Mohácsra stoppolva felvett ggy román daciás és mikor Mohácsra érve kiszálltam és megköszöntem a fuvart, akkor mondta hogy X forint, erre én kiröhögtem és mondtam , ha lenne pénzem akkor nem stoppolnék. Kicsit ideges lett , de ki nem szarta le.

hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2008.12.23. 21:25:05

Angliában, ahol már "régóta nem jár vonat minden p...ányi faluba" iránytaxik viszik az utasokat a fővonal állomásától és vissza.

massziv 2008.12.24. 11:15:32

Eleg sokat jarok Szentpetervaron,volt olyan eset,hogy a marsrutka vezeto menetkozben modositotta az utvonalat dugo miatt:-))persze elobb megkerdezte az utasokat,hogy van-e valaki aki arra akar menni.Nem volt,ugyhogy kis utcakon keresztul roviditett egy kicsit:-))
süti beállítások módosítása