HTML

Az oroszok már nincsenek a spájzban...

Minden, ami Oroszország - politika, gazdaság, társadalom, kultúra.
Rólunk bővebben: ars blogotica
Ide írhatsz nekünk
Legelkötelezettebb rajongóinknak: Facebook- és Iwiw-klub

Friss topikok

Címkék

abházia (6) abramovics (3) abszurd (5) agresszió (3) alekszij (3) alkohol (6) animáció (13) autó (3) british council (3) bulvár (3) bush (4) cccp (4) cenzúra (3) csecsenföld (4) déli áramlat (5) dél oszétia (8) demokrácia (5) elnök (3) elnökválasztás (8) energia (3) esterházy (3) eu (9) film (11) foci (5) gabona (3) gáz (35) gazdaság (29) gazprom (25) gázvezeték (8) gázvita (5) gorbacsov (5) grúzia (12) gyurcsány (5) háború (8) hodorkovszkij (4) hoki (3) infláció (4) interjú (3) irodalom (7) janukovics (3) jelcin (4) juscsenko (5) kampány (3) karácsony (4) karikatúra (6) kaszparov (3) kaukázus (6) kémkedés (3) képek (6) kína (3) költészet (3) korrupció (4) koszovó (5) kritika (3) kudrin (3) külpolitika (11) kultúra (25) kvn (4) leningrád (7) litvinyenko (3) magyar (3) medvegyev (70) mese (7) monopólium (3) montázs (3) moszkva (14) művészet (5) nabucco (4) nacionalizmus (3) nagy péter (3) nato (6) obama (3) olaj (12) oligarcha (4) oligarchák (3) olimpia (11) orosz (8) oroszország (6) orosz demokrácia (3) peking2008 (6) per (3) peresztrojka (3) poén (5) politika (6) programajánló (3) putyin (82) rajzfilm (4) roman abramovics (4) rotfront (3) rubel (5) sajtófigyelés (3) sajtószemle (8) sport (8) szaakasvili (3) szavazás (4) szavolszkij (3) szentpétervár (13) színház (4) szocsi (6) szovjetunió (6) sztálin (4) tandem (6) társadalom (7) tévé (3) tilos (4) történelem (14) turizmus (5) tyimosenko (5) ukrajna (16) usa (5) utazás (4) választások (15) válság (6) vicc (10) video (3) viszockij (4) vízum (3) vodka (10) vörös hadsereg (3) vörös tér (3) vostock (3) zene (14) zjuganov (3) zsirinovszkij (6) zubkov (4) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

Nyeznajka kalandjai - az orosz animációs filmek legjobbjai

2008.05.13. 07:49 Nyeznajka

Sorozatunk második darabjának egy személyes kedvencet választottam, mely sajnos Magyarországon minden bizonnyal nem túl ismert. Pedig Nyeznajka kalandjai megérnek egy misét.

Minden Nyikolaj Nyikolajevics Noszov híres regényével kezdődött, melyben megteremtette Virágvárost, benne apró lakóival (коротышки - korotiski), akiket leginkább „közepes uborka-méretűként” lehetne jellemezni. A város lakói többnyire vidám kis emberek, sarkítottan kiemelkedő tulajdonságokkal, ehhez illeszkedő nevekkel. Sajnos a regény, bár lefordították magyarra, a legutóbbi kiadás is 68-as, és nem igazán fellelhető. Ennek hiányában a nevek magyarosítására én nem vállalkozok, tekintettel arra, hogy az eredetiek hű visszaadása egy profi fordító számára sem lehet egyszerű feladat. Ha egyébként valakinek az eddigiekből az jutna eszébe, hogy akkor ez biztos a „komcsi hupikék törpikék”, akkor nagyjából igaza van, bár arra felhívnám a figyelmet, hogy ez volt előbb.

A regények főszereplője Nyeznajka (Незнайка), vagyis Nemtudomka, (az egyetlen akinek tudom a magyar nevét, tekintettel arra, hogy ő a könyv címadója is), tulajdonképpen egy antihős. Állandó ismertetőjegye a hatalmas kék kalap alól kikandikáló fürtök, a piros nyakkendő és a sárga nadrág. A város többi lakójával ellentétben nincsen kiemelkedő tulajdonsága, állandó elfoglaltságai közé a semmit- és csínytevés tartoznak. Egy mesében persze nincsenek ellenszenves főszereplők, természetesen Nyeznajka is szeretnivaló a maga módján, hiszen cselekedetei általában nem rossz-szándékúak, és különben is bármi rosszat csinál, mindig megbánja.

A város életében fontos szerepet tölt be még Znajka  (Знайка, vagyis Tudomka), aki nagyon okos, mindenkivel kedves és udvarias, mindig öltönyt hord, és időről időre előáll olyan találmányokkal, mint a hőlégballon, vagy az űrrepülőgép, melyek kulcsfontosságú szerepet töltenek be Nyeznajka életében. A további többtucat mellékszereplő elemzésétől eltekintenék, pedig lehetne írni a mérnökökről, orvosról, zenészről, festőről, vagy falánk "korotiskáról" is.

Nyeznajka kalandjait három regényen keresztül követhetjük nyomon, melyek sorban a következők: Nemtudomka és társai kalandjai, Nemtudomka Napvárosban és Nemtudomka a Holdon. Érdekesség, hogy az olyan motívumoknak köszönhetően, mint a málnaszörppel működő autó, vagy az anti-gravitációs űrhajó, sokszor úgy érezzük, mintha nem is mesét olvasnánk, hanem sci-fit.

Noszov regénytrilógiájából, számos filmadaptáció született. Az első 30, a legutóbbi pár éve. A klasszikusnak számító epizódok közül csak hármat találtam meg a youtube-on, két részre bontva, itt és itt. Ugyanakkor aggodalomra semmi ok, hiszen multiki.ajlover.net honlap, melyről a közeljövőben bővebben is olvashatunk majd, segítségével letölthetjük az összes megjelent részt, itt.


10 komment  • Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel!

Címkék: mese animáció nyeznajka

A bejegyzés trackback címe:

https://oroszorszag.blog.hu/api/trackback/id/tr32465743

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Utkin Gabriella 2008.05.14. 17:10:54

Tisztelt Nyeznajka! Gyermekkorom kedvenc könyve volt Nemtudomka csodálatos kalandjai. (Nagyon régen volt!) E kötet nem maradt meg, viszont megtaláltam gyermekiem könyvtárában a Nemtudomka Napvárosban c.könyvet, ebből kiírtam a nevek magyar fordítását - remélem, segít. Nemtudomka valóban Virágvárosban, a Harangvirág utcában lakott, a többi picurkákkal együtt. Ezeket találtam: Tudomka, Fürge, Sedre, Fúró és Faragó, a mesterek, Hangász, a zenész, Paletta, a festő, Pirula doktor, Pöttyömpötty,Nemtudomka barátnője, Cukros, Puffancs Golyóbis, a vadász Gömböc kutyájával,Rozmaring, a költő, Lucskos Loncsos,aki nem mosakszik, Cirkli, a világjáró, Lapocska és Betűcske, a két könyvmoly, Silbak és Füttyös rendőrök Napvárosból. A picurkák Lombvárosba és Sárkányvárba is utaztak, valamint hajóztak az Uborka-folyón.Nos, ennyi, és gratulálok a bloghoz, nagyon tiszteletre méltó a lelkesedésetek. Utkin Gabriella

Nyeznajka · http://oroszorszag.blog.hu 2008.05.16. 01:00:49

Kedves Gabriella! Örülök, hogy találtam még egy Nemtudomka rajongót.
Köszönöm a magyar neveket, jópár megmosolyogtatott. Remélem ezzel sikerül kedvet adni pár oroszul nem beszélőnek a regényekhez ill. a rajzfilmekhez.
Nyeznajka

Noszov 2009.03.10. 02:34:47

Nagyon megörűltem, hogy rajtam kívűl is léteznek
emberek, akik a Nemtudomka kalandjait olvasták valamikor. Sajnos még mindig nem tudtam megvenni, pedig sok antikváriumban kerestem. Egy igen gyenge "folytatását" kaptam meg,amikor a leányaim kicsik voltak, de annak semmi köze az ötvenes évek vége felé olvasott szép, kalandos mesekönyvemhez. Nagyon megköszönném, ha segítséget kaphatnék, hol lelhető fel Noszovnak ez a műve.
Előre is köszönettel: Barna Tamás (Gödöllő)

Noszov 2009.03.10. 03:01:11

Bocsánatot kérek!
Csak most olvastam el a fentieket, úgy megörültem a sikeres találatnak (Régen keresett könyv.)
Valóban trilógia? Én úgy emlékeztem, hogy egyfolytában olvastam el (igaz, hogy csak nyolc-kilenc éves lehettem akkor, tehát ilyen apróságokra (hány könyv) nem is emlékezhetem.)
Akkor most már keresném az egész sorozatot(trilógiát). A Hupikékkel igaza van, főleg abban, hogy ez volt előbb. Mint a szputnyik. Meg azért Gagarin se Amstrong után volt az űrben.
Üdvözlettel: Barna Tamás

Nyeznajka · http://oroszorszag.blog.hu 2009.03.10. 10:19:24

@Noszov: Kedves Tamás!
Az egész trilógia beszerzésével támadhatnak nehézségeid, tekintettel arra, hogy a legutóbbi kiadás is harminc éves. A Nemtudomka Napvárosban-t éppen árulják a bookline antikvárium részlegén, amúgy meg az összes könyv kölcsönözhető a nagyobb budapesti könyvtárakból. (Széchényiből, Szabó Ervinből biztosan).
Remélem segítettem.
Üdv: Nyeznajka

tomi1961 2009.07.06. 19:19:03

@Noszov: Nemtudomka a holdon mivel nekem is kedvencem volt immár digitalizálva. emilben elküldhetem ha kéri valaki. Később a napváros is hozzáférhető lesz. keresem az első kötetet. Akár csak kölcsön is 2 órára hasonló célból.

Bella Trix (törölt) 2010.03.29. 09:59:37

@tomi1961: nahát, hogy én most találtam erre a blogra! Már évtizedek óta vadászom a Nemtudomka-könyveket, ami volt nekem, elveszett sajnos, és pont a N. a holdon c. volt meg, nagyon szeretném megkapni akár e-mailben is, ha lehetséges, hova írhatok ezügyben? köszi, Bella

rtamara 2010.04.02. 17:01:13

Hát, kedves kommentelők, én is olvastam az összes Nemtudomka könyvet/és még sok mást/nekem is nagy élményt jelentettek!sajna nekem sincsenek meg..

Birtalan Balazs · http://birtalan.blog.hu 2010.08.18. 01:12:11

Épp most álltam neki összeírni régi kedves gyerekkönyveim címét (csak úgy), és ráakadtam erre a posztra. Én csak a Napvárost olvastam, de örülök, hogy nem én vagyok az egyedüli Nemtudomka-fan. :)

jani57 2016.12.24. 03:21:39

Nemtudomka csodálatos kalandjai volt életem első könyve amit elolvastam, tulajdonképpen ebből tanultam meg olvasni. 1964-ben első osztályos koromban kaptam karácsonyi ajándékba, az iskolában még az abc felét tanultuk meg, de én a karácsonyi szünetben nekikezdtem olvasni. Amelyik betűt nem ismertem megkérdeztem anyámtól. Olyan érdekes volt a könyv, hogy néhány nap alatt a végére értem. És mire elolvastam megismertem az összes betűt.
Most hogy 52 évvel később megtaláltam a neten újra elolvastam immár együltőhelyben, kérdezte is a nejem hogy mit olvasok? Mondtam hogy a Nemtudomkát. Mire mondta, hogy megvan a régi könyvem, a gyerekeinknek el is olvasta amikor kicsik voltak, ők is nagyon élvezték.
süti beállítások módosítása