
Az intézményesült divat, mint Oroszország oly sok intézménye, Nagy Péterrel kezdődött. A nyugatos cár bevezette az európai módit: az új életstílus jegyében megnyirbálta a muzsikok sámsoni szakállát, az addig szinte derékig érő arcszőrzetet kíméletlenül le kellett beretválni, és a nők sem járhattak azontúl a férfiakéval szinte megegyező, a mozgást korlátozó hosszú ruhákban, ingekben. A legapróbb részletekig kidolgozott ruhakódex rendelkezett a viseletről a lábbelitől a fehérneműn át a fejfödőkig. Oroszország porosz proccba való átöltöztetése új korszakot nyitott nemcsak a divat, de az egész társadalom történetében. Az új viseletek a nők társaságban való megjelenését szolgálták: az addig leginkább otthon és a mezőn tevékenykedő asszonyok funkcionális ruhadarabjait felváltották az új esztétika szerint illendő külsőt kölcsönöző díszes darabok: gazdag fejdíszek, szoknyák, ruhák. Az új divat kényelmesebbnek tűnt a réginél, de ami a legfontosabb: ez volt az első lépés az intézményesült divat felé.


A divatról való gondolkodás a festészet mellett a színházat is foglalkoztatta, a kosztümtervezés a kísérletezés fontos terepévé vált. A színház kiemelt jelentősséggel bírt az új fuvallatok elterjesztésében is, a közönség szívesen vette át a színpadon megcsodált fazonokat, színeket. Az orosz, majd később francia (Bakst 1912-től Párizsban élt) ruhatervezés legkiemelkedőbb alakja Leon Bakst (Leon Szamoilovics Rosenberg) volt, aki festőként kezdte pályafutását, többek közt Chagall mestere is volt. Kosztümterveivel korszaka divatának meghatározó ihletőjévé vált. Diaghilevvel dolgozott együtt, balettkreációinak köszönhetően (a leghíresebb a Seherezade és a Faun délutánja) nemzetközi hírnévre tett szert. Ruhatervei angol, amerikai, francia lapokban jelentek meg, fontos része volt a húszas évek vamp imidzsének megteremtében. Saját divatházának létrehozásában 1924-ben bekövetkezett halála akadályozta meg.
Az avantgárd különböző irányzatai, így a futurizmus is megjelent az öltözködésben, Majakovszkij sárga inge hatalmas port kavart Pétervárott, sőt a moszkvai hatóságok egyenesen megtiltották, hogy ebben az öltözetben lépjen fel. Az eddig Dosztojevszkij nyomán Pétervár színeként ismert sárga új jelentést nyert, a futuristák, az avantgárd színévé vált, és az őrület, a sárga ház asszociációit keltette a kor sajtójában. Az új embert meghatározó futurista öltözet progresszivitásával különcködésnek tűnt, felháborodást keltett a társadalom és a hatóságok körében.


Az első szovjet műhely-szalon, Atelje Mod néven, 1922-ben nyílt meg Moszkva frekventál helyén a Petrovkán, egy új korszak kezdetén…