HTML

Az oroszok már nincsenek a spájzban...

Minden, ami Oroszország - politika, gazdaság, társadalom, kultúra.
Rólunk bővebben: ars blogotica
Ide írhatsz nekünk
Legelkötelezettebb rajongóinknak: Facebook- és Iwiw-klub

Friss topikok

Címkék

abházia (6) abramovics (3) abszurd (5) agresszió (3) alekszij (3) alkohol (6) animáció (13) autó (3) british council (3) bulvár (3) bush (4) cccp (4) cenzúra (3) csecsenföld (4) déli áramlat (5) dél oszétia (8) demokrácia (5) elnök (3) elnökválasztás (8) energia (3) esterházy (3) eu (9) film (11) foci (5) gabona (3) gáz (35) gazdaság (29) gazprom (25) gázvezeték (8) gázvita (5) gorbacsov (5) grúzia (12) gyurcsány (5) háború (8) hodorkovszkij (4) hoki (3) infláció (4) interjú (3) irodalom (7) janukovics (3) jelcin (4) juscsenko (5) kampány (3) karácsony (4) karikatúra (6) kaszparov (3) kaukázus (6) kémkedés (3) képek (6) kína (3) költészet (3) korrupció (4) koszovó (5) kritika (3) kudrin (3) külpolitika (11) kultúra (25) kvn (4) leningrád (7) litvinyenko (3) magyar (3) medvegyev (70) mese (7) monopólium (3) montázs (3) moszkva (14) művészet (5) nabucco (4) nacionalizmus (3) nagy péter (3) nato (6) obama (3) olaj (12) oligarcha (4) oligarchák (3) olimpia (11) orosz (8) oroszország (6) orosz demokrácia (3) peking2008 (6) per (3) peresztrojka (3) poén (5) politika (6) programajánló (3) putyin (82) rajzfilm (4) roman abramovics (4) rotfront (3) rubel (5) sajtófigyelés (3) sajtószemle (8) sport (8) szaakasvili (3) szavazás (4) szavolszkij (3) szentpétervár (13) színház (4) szocsi (6) szovjetunió (6) sztálin (4) tandem (6) társadalom (7) tévé (3) tilos (4) történelem (14) turizmus (5) tyimosenko (5) ukrajna (16) usa (5) utazás (4) választások (15) válság (6) vicc (10) video (3) viszockij (4) vízum (3) vodka (10) vörös hadsereg (3) vörös tér (3) vostock (3) zene (14) zjuganov (3) zsirinovszkij (6) zubkov (4) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

Pillanatképek az alvilágból

2009.09.20. 07:50 Volk

   Világlátó Nyeznajkánk megénekelte már a legendás moszkvai metrót. Igyekszünk azonban az igazat mondani, nem csak a valót. Így - a képeket szállító Cheburashka kollegával karöltve  - néhány életszagú pillanatképpel szeretnénk rávilágítani, milyen is, ha az ember nem vendégként gyönyörködik a metróban, hanem helyi lakosként utazik rajt'.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


11 komment  • Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel!

A bejegyzés trackback címe:

https://oroszorszag.blog.hu/api/trackback/id/tr141383084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sakk Matt 2009.09.20. 09:17:15

Mondjuk én egy hétnél többet még sohasem töltöttem Moszkvában és 19 éve először egy hónapja voltam ott 1 (azaz egy) napot, de az első képhez hasonlót én is láttam. A többi képen látható Freak Show-val nem találkoztam, de az biztos, hogy az emberek közötti kommunikáció kicsit másképp zajlik, mint Pétervárott:

A tömött kocsin valaki le akar szállni Sakk Matt mögött.
Szt. Pétervár: Fiatalember, leszáll?
Moszkva: Leszállsz, b*meg?!

Fiatal lány hatalmas bőrönddel szenved, nála tíz évvel idősebb utas beljebb akar menni.
Szt. Pétervár: Segíthetek?
Moszkva: (belerúg) Vidd az útból, hülye p*csa!

Nyilván vannak kivételek, de egy nap metrózás után az azért látszott, hogy a moszkvai metró nem a gyenge idegzetűeknek való.

Persze ezt biztos csak a sznob péterváriak terjesztik:
mult.ru/projects/mas/mults/mult_21.html

miki78 2009.09.20. 10:57:37

@Sakk Matt: ezt csak a sznob péterváriak terjesztik.. ;)
Ugyanaz van ott is, mint Moszkvában..

Amúgy elég sokat voltam az elmúlt években Moszkvában, de a részegen fekvő arcokon kívül nem nagyon láttam durvát.. Ma meg már inni se lehet a metrón, szóval eléggé konszolidált, leszámíva persze a tömeget..

Sakk Matt 2009.09.20. 12:37:10

@miki78: Az "ugyanaz" egészen biztosan nem igaz. ;)

Különben egyesek nem éreznének rá kényszert, hogy ilyeneket írjanak:
amante-deluxe.livejournal.com/1387.html

És hát végül az örökzöld klasszikus Sakk Matt fordításában:

Moszkva és a moszkvaiak

Moszkva minden lakója két kategóriába sorolható:
1. Őslakosok
2. Betelepültek

A betelepültek további két alkategóriát alkotnak:
2.1. Szentpétervárról érkezettek
2.2. Nem Szentpétervárról érkezettek

Őslakosok
- Nő vagy férfi, 30-50 éves
- Jólöltözött, jólápolt
- Kissé szétszórtan mozog emberekkel teli helyeken
- A kultúrális, tudományos vagy üzleti szférában nehezen meghatározható, de magas beosztásban dolgozik.
- Nem érdekli a beszélgetőtársa származása, amennyiben az nem külföldi.
- A "Hogy kell a Vörös Térre jutni?" kérdést részvétlen arckifejezéssel elengedi a füle mellett.
- A "Mikor van nyitva a Tretyakov-képtár?" kérdésre megértő és kissé szomorkás mosollyal válaszol.
- Arra a kérdésre, hogy "Hogyan kell az XY metróállomásra eljutni?" élénken és kissé kokettálva válaszolja, hogy rosszul tájékozódik a tömegközlekedésben, hallott, elvileg, a metró létezéséről és a borzalmakról, amik ott történnek, de ő maga soha nem erszkedett le oda és ezért a leghalványabb fogalma sem volt, hogy XY állomás egyáltalán létezik. Persze azonnal meglehetősen részletesen elmagyarázza, hogyan lehet pontosan ehhez a metrómegállóhoz eljutni kocsival, leginkább importálttal.

Nem Szentpétervárról betelepült
- Nő vagy férfi, 25 - 35 éves.
- Kihívóan jól öltözött.
- Emberekkel teli helyeken közlekedve egészségtelen optimizmus sugárzik az arcáról.
- Valamilyen multi irodájában dolgozik, beosztása a "menedzser" szóval kezdődik vagy végződik.
- Tartózkodik a gyerekkorról és annak helyszíneiről történő beszélgetésektől.
- A "Hogy kell a Vörös Térre jutni?" kérdésre adott választ a tér nevének eredetének történelmi magyarázatával kezdi.
- A "Mikor van nyitva a Tretyakov-képtár?" kérdésre azt válaszolja, hogy pont tegnap volt ott háromszor és úgy gondolja, hogy feltétlenül meg kell látogatni.
- A metrót a legkényelmesebb közlekedési eszköznek tartja, de ezt jól titkolja.

A Szentpétervárról betelepült

- Középkorú férfi
- Mindig kissé ideges-irónikus az arckifejezése
- Még akkor is, ha a lufikereskedelmi osztályon dolgozik, tudományos szaktanácsadó a beosztása.
- Bármilyen beszélgetőpartnerrel bármilyen témáról azzal kezdi a beszélgetést, hogy nem idevalósi és bár régen, de csak ideiglenesen lakik itt.
- A "Hogy kell a Vörös Térre jutni?" kérdésre a következő algoritmust javasolja:
1. Megkérdezni bármelyik járókelőt, hogy hol a GUM nagyáruház. Ezt minden moszkvai tudja, a betelepültek meg pláne.
2. Amikor a GUM-nál vagyunk, kérjük meg az egyik rendőrt, hogy mutassa meg, hol a Mauzóleum. Ezt bármelyik rendőr meg tudja mutatni.
3. Nos, az az üres rész, ami a GUM és a Mauzóleum között van, az az ún. "Vörös tér".
Végül kifejti kétségeit egy ilyen látogatás célszerüségéről, amikor ott a Palota Tér.
- A "Mikor van nyitva a Tretyakov-képtár?" kérdésre őszinte kétségét fejezi ki az efféle időtöltés célszerüségét illetően, amikor ott az Orosz Múzeum.
- A moszkvai metróhoz viszonylag toleránsan viszonyul, kivéve az idegesítően ízléstelen épitészetet, a hosszú átszállófolyosókat, a bunkó módon viselkedő utasokat, a bejáratnál terjengő kellemetlen szagot, az állomások elégtelen mélységét, az állomásokat bemondó női hangot, a hülye állomásneveket és az egész metróhálózat földrajzi elhelyezkedését.
Egészében pedig őszinte kétségét fejezi ki a Moszkvában történő közlekedés célszerűségét illetően, amikor ott van Szentpétervár.

D. Heifec, 2.1 kategória, 2002

Sakk Matt 2009.09.20. 12:39:47

Ami kimaradt: a Szentpétervárról betelepült nem az időjárásnak megfelelően van felöltözve. :-)

Sidewinder 2009.09.20. 20:52:03

Részegeket pesten is látni,az nem nagy szám. A nemtom hányadik képen az a szemüveges buzi viszont veszélyes. Szállnék át másik kocsiba de azonnal:)
Mellesleg mutogatták a pesti francia metró csodakocsikat,háát biztonsági szempontból nagyon érdekes ez az egyterű kialakítás. Ha idetévedne vmi merénylő kompletten az egy tér miatt egymaga ki tudná nyírni a metró összes utasát,mivelhogy a metrókocsik közt határtalanul sétálgathatsz,pontosabban az egyterűség miatt tul. képp nincsenek is kocsik ellentétben az orosz szerelvényekkel,és te szabadon sétálgathatsz a szerelvény elejétől a végéig,a repeszdarabok meg kompletten végigrepülhetik az egész szerelvényt,mert nincs ajtó ami akadályozna(legalábbis nem lehetett elválasztó ajtókat látni benne),meg ablakok meg a kocsik közt hézag,vagyis semmi ami lefojtaná valamennyire a robbanás erejét. Persze,gondolom azért ezt vették meg Budapestre és nem az újfajta oroszt,mert a franciák toltak egy nagy adag kenőpénzt.

ruba 2009.09.20. 21:21:54

@ASH-25: Te nyomi! Nem a merénylőknek építünk metrót, hanem a mindennapoknak! Az egyterű szerelvényben jobban eloszlanak az utasok. És ha jön egy merénylő, akkor ha csúcssebességnél felrobbantja magát az első kocsiban, akkor az egymásra torlódó kocsik miatt ugyanúgy meghallhatsz egy többkocsis szerelvényben, mint az egyterű szerelvényben a repesztől.

Sidewinder 2009.09.21. 09:03:24

Meghallhatsz,de nem biztos hogy meghalsz,az egyterűben meg tuti. A metrószerelvényt meg nem építjük,hanem gyártják és nem is mi. Mellesleg elég nagy tahó lehetsz,azt már látom. Elég szépen bemutatkoztál. Na mind1. Csak megjegyzem,hogy az orosz szerelvény fele annyiba került volna mint a francia,talán nem kellett volna össze vissza alakítgatni,meg hónapokon keresztül fékhibát leküzdeni. És ezek nem a régi fajták hanem ilyenek:

www.metrowagonmash.ru/english/81-720.htm

vagy ilyenek lettek volna:

www.metrowagonmash.ru/english/81-740.htm

Na további jó nyomizást.

massziv 2009.09.21. 18:28:09

Csak zárójelben jegyzem meg,hogy szeretnék én olyan jól szervezett metróhálozatot itt Budapesten amilyen Moszkvában illetve Szentpéterváron van.

Sakk Matt 2009.09.21. 19:09:12

@massziv: Én is. Bár nem nagyon reménykedem benne. Még Minszkben is sűrübben járnak és korszerűbbek a szerelvények, mint Budapesten. A 4-es metró építésének és az állomások (kevésbé tartós, kevésbé megkülönböztethető, jobban koszolódó anyagokkal történő) ujraburkolásának az ürügyén teljesen elhanyagolták a gurulóállományt.
Az a néhány (vagy csak egy van belőle?) second-hand moszkvai szerelvény, amit "Vizipók"-nak becéznek és nem tudom, hogyan jutott hozzá a BKV az ezredforduló környékén a legkorszerűbb, pedig azóta is már két generációja jelent meg a kocsiknak Moszkva és Pétervár alagútjaiban. És a régebbieket is sokkal jobban karbantartják, nincsenek teljesen átrohadva, mint a budapestiek.

serjsoadfan · http://autostat.hu/cikk-kereso 2009.09.26. 09:16:45

azt hiszem egy szavam sem lehet a budapesti metróra.... mi sehol sem vagyunk. Szerencsére.
süti beállítások módosítása