HTML

Az oroszok már nincsenek a spájzban...

Minden, ami Oroszország - politika, gazdaság, társadalom, kultúra.
Rólunk bővebben: ars blogotica
Ide írhatsz nekünk
Legelkötelezettebb rajongóinknak: Facebook- és Iwiw-klub

Friss topikok

Címkék

abházia (6) abramovics (3) abszurd (5) agresszió (3) alekszij (3) alkohol (6) animáció (13) autó (3) british council (3) bulvár (3) bush (4) cccp (4) cenzúra (3) csecsenföld (4) déli áramlat (5) dél oszétia (8) demokrácia (5) elnök (3) elnökválasztás (8) energia (3) esterházy (3) eu (9) film (11) foci (5) gabona (3) gáz (35) gazdaság (29) gazprom (25) gázvezeték (8) gázvita (5) gorbacsov (5) grúzia (12) gyurcsány (5) háború (8) hodorkovszkij (4) hoki (3) infláció (4) interjú (3) irodalom (7) janukovics (3) jelcin (4) juscsenko (5) kampány (3) karácsony (4) karikatúra (6) kaszparov (3) kaukázus (6) kémkedés (3) képek (6) kína (3) költészet (3) korrupció (4) koszovó (5) kritika (3) kudrin (3) külpolitika (11) kultúra (25) kvn (4) leningrád (7) litvinyenko (3) magyar (3) medvegyev (70) mese (7) monopólium (3) montázs (3) moszkva (14) művészet (5) nabucco (4) nacionalizmus (3) nagy péter (3) nato (6) obama (3) olaj (12) oligarcha (4) oligarchák (3) olimpia (11) orosz (8) oroszország (6) orosz demokrácia (3) peking2008 (6) per (3) peresztrojka (3) poén (5) politika (6) programajánló (3) putyin (82) rajzfilm (4) roman abramovics (4) rotfront (3) rubel (5) sajtófigyelés (3) sajtószemle (8) sport (8) szaakasvili (3) szavazás (4) szavolszkij (3) szentpétervár (13) színház (4) szocsi (6) szovjetunió (6) sztálin (4) tandem (6) társadalom (7) tévé (3) tilos (4) történelem (14) turizmus (5) tyimosenko (5) ukrajna (16) usa (5) utazás (4) választások (15) válság (6) vicc (10) video (3) viszockij (4) vízum (3) vodka (10) vörös hadsereg (3) vörös tér (3) vostock (3) zene (14) zjuganov (3) zsirinovszkij (6) zubkov (4) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

Szevasztopol múltja és jelene. Van jövője?

2008.10.21. 07:49 Nyeznajka

A Krím-félszigetnek, de főleg Szevasztopolnak különös jelentősége van az oroszok szemében. Az elmúlt 225 évben nem egy alkalommal volt miért izgulni érte, meg- és visszahódítások, ostromok, elcsatolások kapcsán. A mai orosz társadalmat is megosztja Krím kérdése, a legradikálisabbak revíziót követelnek és az átadás törvénytelenségéről beszélnek, ugyanakkor Oroszország 1991-ben vitathatatlanul elismerte a Szovjetunió összes volt tagköztársaságának területi integritását. Nem kívánok nagyon belemenni abba, hogy mi lenne a megoldás, vagy kinek van igaza. Ugyanakkor említésre méltónak találom a térség különlegességének vizsgálatát.

A félsziget 1783-ban lett az Orosz Birodalom része, amikor is II. Katalin elfoglalta a területet a törököktől. Rögtön megalakították Szevasztopolban a Fekete-tengeri Flotta központját. A térség az oroszok büszkesége lett. A valóban gyönyörű területet azonban bemocskolta a krími háború, Szevasztopol majd’ egy éves véres ostroma. Bár ha szigorúak akarunk lenni mondhatnánk, hogy a Birodalom magának köszönhette a bajt, de a szláv virtus képtelen volt logikusan gondolkozni, amikor a megalázó párizsi béke értelmében gyakorlatilag elvesztették a területet. A „rend” csak tizenhat évvel később állt helyre, amikor az ország belső problémáin valamelyes enyhítő II. Sándor elég erőt érzett hadseregében és visszafoglalta a fontos katonai és kereskedelmi központot.  A második világháború megint véres eseményeket hozott, Szevasztopolra újabb hosszú ostrom várt. Majd hősies helytállásáért megkapta a „hős-város” megtisztelő címet. Aztán 1954-ben Nyikita Hruscsov a Perejaszlávi-szerződés 300 éves évfordulója alkalmából átengedte a területet Ukrajnának.

Ebből aztán a Szovjetunió felbomlásával és az orosz-ukrán kapcsolatok megromlásával komoly feszültségek keletkeztek. Krím gyakorlatilag színorosz terület lett az eltelt évek során, a mai napig – a 2001-es ukrán népszámlálás adatai alapján – a térség lakóinak több mint a fele vallja magát orosznak, Szevasztopol lakosságának majd' háromnegyede. Manapság az oroszok panaszkodnak, hogy erőszakkal ukránosítanak az ukránok, és nem engedik az oroszokat élni jogaikkal – például orosz nyelven tanulni. Az ukránok panaszkodnak, hogy az oroszok fűnek-fának orosz útlevelet adnak, további feszültséget teremtve a félszigeten. Az én vitathatatlanul idealista és az optimista hozzáállásom ellenére is csak utódaink életében megvalósulható álláspontom inkább a határok leépítésében, az integráció növelésében keresné a megoldást.

Sajnos azonban a jelenlegi tendenciák igencsak mást mutatnak. Ukrajna a NATO felé kacsingat, még Oroszország nem éppen békés vagy úriemberhez méltó módon szeretné továbbra is biztosítani befolyását – kérdés, hogy egyáltalán vannak-e ilyen módok. Kézzel tapintható volt a feszültség az orosz-grúz konfliktus alatt,  most pedig mindenki a Fekete-tengeri Flotta sorsáról beszél.

Az oroszbarátnak nem igazán mondható ukrán államfő, Juscsenko kijelentette, hogy – már ha az akkori vezetésnek van egy kis esze – 2017-ben a jelenlegi szerződés lejártával az oroszokat kvázi úgy kirakják Szevasztopolból, hogy a földet se éri a lábuk. Erre a radikális oroszok, meg a gonoszkodó nyugati sajtó arról kezdtek el suttogni, hogy Moszkva majd erővel marad ott ahol akar. Ennek sietett ellentmondani Szergej Ivanov miniszterelnök-helyettes, aki közölte: „Nem vagyunk agresszívek. Elismertük az összes egykori szovjet köztársaság területi integritását már 1991-ben. (…) Nem akarunk háborút indítani, vagy megtámadni egyetlen országot sem.” Bár közölték, hogy mennek ha kell, érezhetően nem szívesen hagynák el a történelmi helyszínt. Az orosz védelmi miniszter egy korábbi kijelentése szerint „Moszkva kész kölcsönösen előnyös javaslatokat tenni Kijevnek, amelyek lehetővé tennék, hogy a Fekete-tengeri Flotta a vonatkozó kétoldalú szerződés 2017-es lejárta után is Szevasztopolban maradjon”.

2017 még nagyon messze van, sok víz lefolyik addig még a Volgán. Kérdés, hogy mi lesz a Flotta sorsa ha tényleg kiebrudalják őket Szevasztopol pompás kikötőjéből. A turistáknak mindenképpen hiányozni fognak a hadihajók. Ugyanis felettébb impozáns látványt nyújtanak.
 


64 komment  • Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel!

Címkék: kultúra történelem szevasztopol krím

A bejegyzés trackback címe:

https://oroszorszag.blog.hu/api/trackback/id/tr54724073

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

garand 2008.10.21. 13:52:56

Pedig van egy olyan érzésem, hogy Ukrajna hiába ágál, nem kerülheti el a sorsát... (Csendben jegyzem meg, hogy utána földrajzilag Mi következünk...)

OkoskaTo:rp 2008.10.21. 14:19:11

Nem tudom, hogy egy elvileg Oroszországgal foglalkozó blog hogyan lehet ilyen tájékozatlan.

"As a consequence of Ukraine announcing that the lease of Russian naval bases on the Crimea will not be extended beyond 2017, the Russian Black Fleet is building a new base in Novorossiysk. In July 2007, the Navy Commander announced that the new base will be ready in 2012."
mnweekly.ru/news/20070713/55261987.html

Különben meg mindenki tudja, hogy Dél-Oszétia "elrendezése" után jelenleg épp a Krím-félsziget "nemzetiségeinek" orosz szárny alá vonása zajlik. Ott van a Krími Autonóm Köztársaság; semeddig nem tart orosz állampolgárságot adni a lakóinak. Attól kezdve meg működik a dél-oszét forgatókönyv. És mindez egy erőpróba arra nézve, hogy a NATO mennyire lesz elszánt Ukrajna védelmében. Ha nem eléggé (én ezt tippelem), akkor ezután már Kelet-Ukrajna következik, ahol valóban orosz kisebbség a többség.

Gróf38 2008.10.21. 14:23:04

Kevéssé hiszem, hogy Ivánék valaha is kimennek onnan ! Az ukránok jobban járnak ha szerződést kötnek:-(

staropramen 2008.10.21. 14:23:41

Mintha olvastam volna olyasmit, hogy Szíria felajánlotta kikötőit orosz flottatámaszpontnak.
Mindig a meleg tengerekre vágytak és így már a Boszporuszon sem kellene átosonniuk mindenki szeme láttára.(kivéve a tengeralattjárókat)

branyik 2008.10.21. 14:24:00

Amikor ottjártam atomtengeralattjáró is parkírozott a kikötőben, amúgy a város meg a környék igazi szocreál paradicsom és valóban szinte csak oroszok lakják. Az elmúlt években azonban a kitelepített krími tatárok kezdenek visszaszállingózni, de még így is tényleg mindenki orosz.

Fiery 2008.10.21. 14:24:39

"Csendben jegyzem meg, hogy utána földrajzilag Mi következünk"

Na persze... Csak mig Ukrajna egy vedtelen allam, szamottevo szovetsegesek nelkul, addig mi az EU es a NATO tagjai vagyunk -- ami kvazi szavatolja a biztonsagunkat. Ugy is mondhatnam: aki velunk kezd ki, az a NATO-val kezd ki, ha pedig egy ilyen konfliktust tetlenul nezne a NATO, azzal az egesz szovetseg szunne meg egy csapasra...

Neménvótam 2008.10.21. 14:28:37

Staropramen: Pontosan, ráadásul a Földközi-tengeren használható kikötő sokkal fontosabb (azt hiszem Tartuszról van szó)lehet stratégiai szempontból.

Nyeznajka · http://oroszorszag.blog.hu 2008.10.21. 14:42:02

@OkoskaTo:rp 2008.10.21. 14:19:11
Valóban vannak tervek - nyilvánvalóan - arra az esetre ha tényleg menniük kell. Azt akartam érzékeltetni, hogy nem szívesen tennék.

@Fiery 2008.10.21. 14:24:39
Azért nem kell abból kiindulni, hogy Ukrajna napjai meg vannak számlálva és a küszöbön áll a leigázása...

@branyik 2008.10.21. 14:24:00
Igen vannak atomtengeralattjárók is. Sőt egy időben ezekről látták el a várost árammal. (ami nagyjából olyan, mintha papírpénzzel fűtenél)
Régebben amúgy még felengedték a turistákat a hajókra, tengeralattjárókra, sajnos ehhez én már későn értem oda. (amit felettébb sajnálok)

ortó 2008.10.21. 14:44:44

majd az EU meg a NATO megvéd! HÁHÁHÁHÁHÁHÁ :((((

Bohun 2008.10.21. 14:46:27

Tényleg számos ponton túl felületes a cikk. A krími tatárok súlya erősen meghatározó, és egyáltalán nem lehet számításon kívül hagyni. Érdemes lenne megemlíteni a krími szeparatista mozgalmat (vagyis mindenkitől független). És szintén érdekes a félsziget gazdasági függősége - Oroszországtól! Pontosabban a földek túlnyomó része a félszigeten ilyen vagy olyan formában már rég orosz kézen van (főleg orosz újgazdagok kezén). "garand" véleménye meg egyszerűen a nevetséges magyar paranoia újabb megnyilvánulása...

megmondÓ 2008.10.21. 14:47:35

az oroszok már nincsenek a spájzban - így a blogcím

hát persze, mivel már az ebédkőasztalnál ülnek

ezt csak azért nem látja az egyszeri pógár, mert a kisembert az asztal közelébe se engedik

köszöntem

Krímből meg ki kellene végre zavarni őket a picsába

megmondÓ 2008.10.21. 14:49:32


be kellen már őket zavarni szbériába, ahova az ilyen bagázs való

dendrimer-molecule.blogspot.com/2008/06/new-iron-curtain-of-21st-century.html

Nyeznajka · http://oroszorszag.blog.hu 2008.10.21. 14:54:11

@Bohun 2008.10.21. 14:46:27
Inkább azt mondanám - és ez jobbat tenne a lelki világomnak is - hogy számos területen lehetne sokkal többet (könyveket) írni a témában. Remélem azért a laikusok számára nem túl felületes. Így is féltem tőle, hogy túl hosszú lett a poszt.

@megmondÓ 2008.10.21. 14:47:35
köszönjük az intelligens hozzászólásokat. Harmadikra moderálok.

Fiery 2008.10.21. 14:56:47

"majd az EU meg a NATO megvéd! HÁHÁHÁHÁHÁHÁ :(((("

Olvass utana, hogy mirol szol a NATO! Az EU persze kisebb sulyu szervezet (katonailag meg szinte zero), de az is egyfajta erdekszovetseg, ami ha epp egybeesik a NATO-kozosseggel, akkor tovabb noveli az egyseget, es csokkenti az eselyet egy kulso tamadasnak.

mefisto 2008.10.21. 15:02:10

Nem vagyok biztos benne, hogy az orosz expanzió (akár gazdasági, akár katonai téren) folytatódik. Több tényező is ellene szól:
1.) A grúz háború után a külföldi tőkét nagymértékben kivonták az országból.
2.) A gazdasági válság őket is éri.
3.) Csökken az energiahordozók ára - a kiemelkedő gazdasági teljesítményük pedig túlnyomóan erre épül.
4.) A részvényárfolyamok csökkenése lehetőséget biztosít az európai kormányoknak, hogy felvásárolják azoknak a cégeknek a részvényeit, amelyek orosz célpontok lehetnek.

Tudom, hogy ez egy kicsit távol eső terület, de érdemben befolyásolhatja az orosz külpolitikát. (Persze nyitott kérdés, hogy mekkora pénzügyi tartalékokkal rendelkeznek, és hogy mik a Kreml hosszú távú céljai.)

megmondÓ 2008.10.21. 15:03:23


ha ceka-gpu-ogpu-nkvd-mvd-kgb katorga-gulag helyett

kicsit több mengyelejev, muszorgszkij, cserenkov lenne az orosz történelemben

akkor talán nem tartanák őket jogosan barbár vadaknak

oroszo. sosem fog kitörni a feudális rendszerből, mert másképp nem tudná hatalmas területét egyben tartani

oroszo. egy visszataszító politikai alakulat

Nyeznajka · http://oroszorszag.blog.hu 2008.10.21. 15:11:41

@megmondÓ 2008.10.21. 15:03:23

Miért hiszem azt, hogy fogalmad sincs mennyi "mengyelejev, muszorgszkij, cserenkov" van az orosz történelemben. Hiszen ha tudnád, az okfejtésed teljesen helyes lenne. Az oroszok a rengeteg titkosrendőrség, központosultság sem ellenére SEM barbár vadak. Többek között az fent említett tényezők miatt. A témában ajánlom még: oroszorszag.blog.hu/2008/02/04/europa_e_oroszorszag

mojszejev 2008.10.21. 15:18:29

megmondÓ: következtetéseid rosszak, nagyon rosszak. Szerintem pont az ilyen hőzöngő hülyék a visszataszítóak. (hozzászólásaid egy vidéki pultoslány szellemi szintjén mozognak) Nézz rá a térképre!
Mellesleg drága Magyarországunk is épp eléggé feudális, sajnos.

megmondÓ 2008.10.21. 15:26:14

Európa nem szent, de van egy morális alapvetése, ami sosem tűnt el, ha nem is volt minden korban megbecsült

az európai értékrend viszont soem volt jellemző oroszo-ra, ezen az időszakos európa-majmolás sem változtat, azok csak külsőségek, nem egy Fabergé-tojástól lesz egy uralkodó és országa európai

oroszo-ban sosem volt humnizmus sem emberi szabadságjogok

soha nem is lezs, mert abban a pillanatban, mihelyt ezeket az értékeket elismerné fel kellene darabolnia magát

megmondÓ 2008.10.21. 15:27:53


ezt a feldarabolást pedig az évezredes birodalmi vágyakozás nem engedné

mikka 2008.10.21. 15:30:56

az oroszok menjenek a picsaba..roviden es tomoren ez kifejezi az europai nemzetek tobbsegenek velemenyet es persze az enyemet is. az hogy hova koltoztetik a foscsomo flottajukat nem igazan erdekes kerdes.
valaki pampogott hogy az eu es a nato nem ved meg minket. megved. es ez nem katona politikai kerdes elsosorban hanem inkabb gazdasagi jellegu.de ha csak a kollektiv rossz elmenyekre gondolunk a kozep kelet europai orszagok tortenelmeben az folvazolja egy igen eros es elszant orosz ellenes tomb letezeset. nem tartom valoszinunek a szlovakok kivetelevel azt hogy ne sietnenk egymas segitsegere egy esetleges orosz aggresszio eseten.
Szoval az oroszok menjenek a picsaba..

szamarhegy 2008.10.21. 15:42:25

Nem kell oda fegyver, ha meglesz az Ukrajnát elkerülő kőolaj és földgáz vezeték, akkor az ukránok teljesen kiszolgáltatottak lesznek. A többi csak tárgyalás kérdése.

megmondÓ 2008.10.21. 15:45:40



a birodalmi vágyálmok miatt - ami nemcsak a vezető réteg, hanem általában az orosz társadlom jellemző vonása -, oroszo.-nak csak úgy lesz esélye európaivá válni, ha előbb feldarabolódik

arra meg lehet várni

Nyeznajka · http://oroszorszag.blog.hu 2008.10.21. 15:47:47

@mikka 2008.10.21. 15:30:56
Mikka kérlek markáns véleményedet a következőkben próbáld kulturált formába önteni, vagy megmondÓ sorsára jutsz. (akinek legutóbbi kommentjét a primitív fogalmazás és "témába nem vágás" miatt töröltem.)

megmondÓ 2008.10.21. 15:59:27

szamarhegy

ha az oroszokat sikerül kiszorítani a Krímből, akkor már igazán nem gond a grúz partoktól a krímig lefektetni egy vezetéket

nem véletlenül kell oroszországnak abházia, mert fél, hogy az ukránok visszamondják a bizniszt és akkor abházi lesz a tengeri kijáratuk

vigyék dél-oszétiát ha akarják, abháziát nem lenne szabad átengedni az oroszoknak - mert valójában ez a déloszét konfliktus igazi tétje,a fekete-tngeri kijárat biztosítása

Nyeznajka · http://oroszorszag.blog.hu 2008.10.21. 16:16:46

@megmondÓ 2008.10.21. 15:59:27
Oroszországnak van fekete-tengeri kijárata. Közvetlenül Abházia mellett. (lásd Szocsi vagy a fent említett Novorosszijszk) Amúgy hibátlan a fejtegetés.

megmondÓ 2008.10.21. 16:24:00


oké.

azon a partszakaszon van olyan hely, ami alkamas nagy kikötőnek?

megmondÓ 2008.10.21. 16:50:06


akkor minek költenek a Krímre?

Nyeznajka · http://oroszorszag.blog.hu 2008.10.21. 17:04:39

@megmondÓ 2008.10.21. 16:50:06
Írtál vagy tíz kommentet, de magát a posztot nem olvastad? :)
Azért mert ott vannak 225 éve, szeretnek ott lenni, ki van már minden épülve, alakulva, stratégiai szempontból is jó helyen van stb.

trafikos '77 2008.10.21. 17:15:39

Az van hogy, szerintem nem védene meg minket a NATÓ, vagy az ENSZ. Már csak azért sem mert ha az oroszok megtámadnának minket az azt jelentené hogy összeomlóban van a jelenlegi politikai világrend. Ami mondjuk 10 éven belül teljesen elképzelhető akár. Természetesen egy nagyon nagyon pesszimista forgatókönyv szerint. Mert hát ki gondolta volna komolyan 1935 - ben hogy az oroszok szanaszét fogják lőni Budapestet 1945 -ben... Amúgy minden tiszteletem az átlag Orosz embereké.

haladó linxuos 2008.10.21. 17:24:44

trafikos véleményével egyetértek, ha a történelmet nézzük ami mindig megismétli önmagát, akkor jön az ideje egy világméretű politikai világrend összeomlásnak. Nem tudom hogy a NATO-nak milyen hadereje van mert azt látni hogy tanácskoznak stb, mélyen tisztelt oroszoknak viszont az igazi erejét látni (pl.:haditengerészet), és általában nem a szóbeli dolgok lesznek nagy hatásúak mai időkben szerintem hanem mint a hidegháború idején az igazi fegyveres erő.

megmondÓ 2008.10.21. 17:29:55


de olvastam, de novorosszijszk is ki van építve és az a sajátjuk

megmondÓ 2008.10.21. 17:32:18


ukrajna jobban rá van szorulva a befojó pénzre mint oroszo. arra kikötőre, nem?

ugyankkor ezzel zsarolható helzetbe hozza oroszo. magát ukrajnával szemben

Nyeznajka · http://oroszorszag.blog.hu 2008.10.21. 17:43:34

@trafikos '77 2008.10.21. 17:15:39
@haladó linxuos 2008.10.21. 17:24:44
Az a világrendszer összeomlás amiről vizionáltok gyakorlatilag egyet jelentene a földi civilizáció végével. Egy nyílt NATO-Oroszország konfliktusban mindkét félnek simán megvan az ereje eltüntetni a másikat a Föld színéről. Ez azért komoly korlátozó tényező lehet egy esetleges háború ellen, ahogy már komoly korlátozó tényező volt a hidegháború idején is.

@megmondÓ 2008.10.21. 17:32:18
örülnék ha előbb megfogalmaznád a mondandódat, és csak azután írnál. Így elkerülhetnénk azt, hogy két percen belül két egysoros kommentet küldjél.
szóval mit szólnál ahhoz, hogy ha a fenti két sort kicsit átfogalmaznád, hogy értsem, egybegyúrnád, újraküldenéd, én ezeket törölném, és válaszolnék az újra?

haladó linxuos 2008.10.21. 18:19:18

Egyszer úgy is bekövetkezik a háború, ha két ellenfél van akkor győztes is lesz és vesztes is.

megmondÓ 2008.10.21. 18:41:52

oké

szóval:

oroszo. szándékait próbálom fürkészgetni

Krím ukrajnáé, amiért állítólag fizet oroszo. valami használati díjat - ez a pénz nyilván jól jön ukrajnának

oroszo.-nak van fekete-tengeri kijárata a Krím és abházia között, nagy kikötővel és épp most igyekszik ráteni a kezét Abháziára

szevasztopol bérlésével oroszo. némileg kiszolgálttott helyzetben van ukrajnával szemben, bár ez nyilván kölcsönös, ha az energiahordozókra gondolunk

amit első körben furcsálok, hogy miért költ továbbra is szevasztopol bérlésére, ha nem az az egyetlen tengeri kijárata?

ha van szevasztopol és van novorosszijszk, akkor minek háborúzik abháziáért?

amire én gondolok, hogy a meglévő saját tengeri kijáraton nincs meg a megfelelő infrastruktúra a szevasztopoli orosz bruttóregisztertonnák fogadására, miközben a szevasztopoli szerződés 10 éven belül lejár. Ukrajna nyilván nincs kirekesztve a Krímből, tehát különösebben nem fognak attól megerősödni, ha nem kötik újra a szerződés az oroszokkal, az oroszok pozíciói gyengülnének csak. Ezt a gyengülést ellensúlyozhatja ha az oroszok szevasztopol helyett befolyást szereznek abháziában. Ezzel ráadásul gyengíthetik az energiahordozók jelentős tarnzitoszágának számító Grúzia geopolitikai pozícióit.


Egyenleg:

Dél-Oszétiában nics semmi egy alagúton kívül,ami elsősorban Grúziának fontos bevételi forrás, a fő célpont valójában abházia megszerzése az orosz érdekek kiszolgálására. Illetve így közvetlen közelébe kerülnek a vezetékeknek, melyek Gorinál haladnak el.

Abházia elfoglalásával oroszo. nyugodt szívvel léphet le, Ukrajna elesik a szevasztopli bérleti díjtól és elveszít egy zsarolható pontot az oroszokkal való kapcsolatában. Ellenben megmarad energiafüggősége. A fekete-tengerbe vezetéket építeni Grúzia és a Krím között túl költséges lenne.

Az oroszok lelépésével Ukrajna vissazszerezheti a Krím feletti teljes ellenőrzését, de a krím lakossága etnikailag megosztott marad, ahol az orszok még évekig könnyen szíthatnak ellentéteket.

Tehát ha abháziát megszerzik és megtartják az oroszok, a szevasztopolból való lelépéssel csak jól járnak.

mig8 2008.10.21. 19:07:34

Szerintem a 3. út (a függetlenedés) lenne a legszimpatikusabb. A kilakoltatott krími tatároknak biztosan. Kérdés, hogy hányan lakják és hány krími tatár költözne vissza?

Persze, ha a félsziget stratégiai fontosságát nézzük, akkor erre vajmi kevés esély van...

Viszont a jelen állás szerint Ukrajnáé marad 2012-ig biztosan, mivel egyik félnek sem áll szándékában a helyzetet elmérgesíteni és elvinni a nyílt konfliktusig. Ez meg négy év, addig lesz választás mindkét oldalon. Változhat a politika is...

Főleg ha Oroszo. komolyan veszi Szíria ajánlatát. :-)

megmondÓ 2008.10.21. 19:15:54


ha nem veszik fel időben a NATOba a grúziát, vagy olyan mértékű gazdasági nehézségei támadnak az USAnak, hogy "kibukik" az élről, vagy túl sok fronton aprózódik el a NATO ereje, akkor oroszo. különösebb gond nélkül ráteszi majd kezét a grúziai vezetékekre

eközben jelenleg is komoly tárgyalásai vannak az oroszoknak közép-ázsiában (legutóbb az üzbégek voltak a hírekben)

megmondÓ 2008.10.21. 19:34:06


abban a szír kikötőben eléggé el lenne vágva a flotta az anyaországtól

szárazföldön csak törökországon vagy irakon keresztül vezet út szíriába és mindkettő usa/nato flségterület jelenleg

Nyeznajka · http://oroszorszag.blog.hu 2008.10.21. 20:30:14

@haladó linxuos 2008.10.21. 18:19:18
Itt van egy idézet egy nálam okosabb embertől.
Hátha neki hiszel. "Azt nem tudom, hogy a harmadik világháborút milyen fegyverekkel fogják megvívni, de a negyediket biztosan botokkal és kövekkel." (Albert Einstein)

@megmondÓ 2008.10.21. 18:41:52
Gratulálok! :) Egyébként az egyenlegig nagyjából egyetértek. Viszont nem hinném, hogy egy 10 év múlva bekövetkező pozícióvesztés miatt háborút indítottak volna idén. (amúgy szeretném azt hinni manapság már nincs ilyen, hogy hát innen kiraktak minket, de nem baj, odébb hódítunk kicsit)
Amint arra Okoskato:rp felhívta a figyelmet, még 2003-ban elkezdték a Novorosszkijszki kikötőt átalakítani, hogy képes legyen a "bruttóregisztertonnák" befogadására.

@mig8 2008.10.21. 19:07:34
A függetlenedés nem túl reális szerintem. Krímen ma több mint kétmillióan laknak, ebből csak kb. 240ezer krímitatár. A krími-tatárok számát fél- és kétmillió közé teszik, pontos adatok nincsenek, mert nagyon szétszórva élnek. Nem hiszem, hogy releváns mennyiség költözne vissza.

megmondÓ 2008.10.21. 20:55:59



egy kikötőfejlesztés nem egynyári meló, ahogy okoska linkjében is szerepel, 2012re várható, hogy elkészül

ennek fénnyében szerintem reális a 10 éves előre gondolkodás + épp "adódott" a helyzet (alkalom szüli a ...), mely helyzet kialakulásán amúgy is dolgoznak már egy ideje az oroszok

haladó linxuos 2008.10.22. 05:42:09

Ezt az idézetet én is ismerem, és valószínű igaza van.

mig8 2008.10.22. 07:15:29

Nyeznajka · oroszorszag.blog.hu 2008.10.21. 20:30:14

Én is azon a véleményen vagyok, hogy nem fog függetlenedi! Csak épp szerintem KRímnek az lenne a legjobb megoldás. Dehát aki már ott van, az nem fog elmenni. Gyönyörű hely... :-)

Bohun 2008.10.23. 12:28:47

Úgy látom egy komoly "Oroszország-szakértő" próbál érvényesülni a hozzászólásokban, ki- és "megmond"-ani az igazságot. De a hiányos történelmi ismeretein kívül leginkább a még hiányosabb földrajztudását bizonyította (az elfogultságáról jobb nem szólni). Az, hogy Európa többi népének mi a véleménye az oroszokról, biztosan nem a magyarok döntik el, s még kevésbé a lengyelek és a baltiak. Azonban - amint azt személyes tapasztalataim alátámasztják - sem a németeknek, sem a franciáknak, sem az angoloknak, de még a spanyoloknak és olaszoknak sincs különösebb problémájuk, vagy rossz véleményük az oroszokról. Természetesen sztereotípiák mindenhol akadnak, de a "megmondó" & "mikka" éppen a magyarokra vonatkozó sztereotípiákat erősíti (ti.: állandó paranoia).
Krímről meg annyit, hogy mindenki utazzon el oda, látogassa meg a fantasztikus hegyeit, szenzációs kora középkori barlangvárosait és bizánci sziklakolosorait, genovai várait és szkíta emlékeit; ismerkedjen össze az ott élő orosz-tatár-ukrán-görög-karaim stb. lakossággal, és utána próbáljon nyilatkozni róla.
Ukrajna és a NATO kapcsolatánál ne feledkezzünk meg arról, hogy a lakosság döntő többsége ellenzi a csatlakozást a szervezethez, a krímiek meg még inkább: egyszer már elzavarták onnan a közös ukrán-NATO gyakorlatra odaérkezett amerikai haditengerészeket.
Krím lakosságáról: www.crimea.ru/article_info_small47.htm

DRtorgyi 2008.10.23. 12:30:17

Jobb lenne, ha Szevasztopol és a félsziget Oroszországhoz tartozna. A helyiek is jobban járnának, végre egy normális országhoz tartoznának az ukrán nyomor helyett. Persze a nagy demokratáknak Kijevben nem tetszene, kevesebbet tudnának lopni.
Az a baj Ukrajnával, hogy mindent tönkretesz és nagyon agresszív így járt Lemberg, Kárpátalja és a Don vidékének sincs sok hátra.

Nyeznajka · http://oroszorszag.blog.hu 2008.10.23. 20:22:58

MODERÁTORI INTERMEZZO (melyből remélem minél kevesebb kell a jövőben)

Kedves Megmondó!

Bár többször bebizonyítottad, hogy véleményedet tudod kulturált formába is csomagolni, szörnyen sajnálom, hogy időnként heves vérmérsékleted felülkerekedik rajtad, és személyeskedéseiddel, trágárkodásaiddal rombolod a blog színvonalát. Ezért hát törlöm a kommentedet, de, hogy lásd kivel van dolgod, a cenzúrázott változatát közlöm alább:


"megmondÓ 2008.10.23. 16:52:53

pontosan: "Oroszország-szakértő" - így idézőjellel

igen vannak benne hiányosságok de ami le van írva, az tényszerű, a következtetések pedig logikusak - persze mint minden következtetés hordoz magában bizonytalanságot, hisz a jövőt senki nem tudja előre


olyan néppel pedig nem lehet mit kezdeni, ahol tömegek élnek szörnyű szegénységben sorban és e felett az elitjük szemet huny mert érdekelt benne


akár az egyikért akár a másikért igenis, véleményem szerint, az orosz nép nem európai, és aki kicsit is józan óvatossággal és körültekintően gondolkodik az öreg kontinensen, ilyen mentalitású bagázzsal nem kíván leállni


egyébként Bohu nem értek egyet ezzel a kijelentéseddel: "Azonban - amint azt személyes tapasztalataim alátámasztják - sem a németeknek, sem a franciáknak, sem az angoloknak, de még a spanyoloknak és olaszoknak sincs különösebb problémájuk, vagy rossz véleményük az oroszokról."

Akkor miért akar Európa annyira független lenni az orosz gázvezetékektől és akar Nabuccot, ah az oroszokat annyira szeretik?"


Kedves Bohun!
Téged is megkérnélek, hogy ha nem értesz egyet valakivel ne az embert, hanem a véleményét kritizáld.

Mindenkinek további békés, és sűrű kommentezést kíván:
Nyeznajka

kivilágítatlan fekete kerékpár 2008.10.23. 22:52:30

"Az, hogy Európa többi népének mi a véleménye az oroszokról, biztosan nem a magyarok döntik el, s még kevésbé a lengyelek és a baltiak. Azonban - amint azt személyes tapasztalataim alátámasztják - sem a németeknek, sem a franciáknak, sem az angoloknak, de még a spanyoloknak és olaszoknak sincs különösebb problémájuk, vagy rossz véleményük az oroszokról."

Ne ámulj a kokainistán.
Gondolkozz az okain is tán -
s megérted.

megmondÓ 2008.10.24. 00:23:13


elfogadom
kösz

DRtorgyi 2008.10.24. 06:47:30

Egyébként az orosz életszinvonal már eléri a magyar 2/3 - át. 10 éve még Peru szintjén állt. Ez a leggyorsabb életszínvonal - növekedés.

kivilágítatlan fekete kerékpár 2008.10.26. 09:16:40

DRtorgyi 2008.10.24. 06:47:30

A perui színvonal hányada a magyarnak? A magyar hogy mozgott a többihez képest?

Egyébként amíg magasak az olajárak, addig persze nő az életszínvonal. Kérdés, hogy milyen más motorja van ennek a gazdaságnak. Ha kiderülnek, h a Mecsek valójában egy gigantikus gyémánt, a Hernád medre tele van arannyal, a Nagykunság alatt meg egy nagy természetes földgáztározó van, a mi életszínvonalunk is a levegőbe merülne. A közel-keleti olajhercegségek gazdagsága is egyedül az olajra épül, nem az emberi teljesítményre. Ettől még nem kell hasraesni.

(Persze az szép, hogy végre legalább élni tudnak a lehetőséggel, nem úgy, mint korábban. De lehet, h jobb lenne, ha a gazdaságba/oktatásba forgatnák vissza azt a pénzt, nem közvetlenül az életszínvonal növelésére.)

DRtorgyi 2008.10.26. 15:15:31

Összehasonlíthatatlanul alcsonyabb természetesen.
Egyébként ha igaz lenne amit írtál, akkor Nigériában, Kongóban és Egyenlítői Giuneában is növekednie kellett volna az életszinvonalnak. De nem tette.
Szóval ne aggódj a gazdaságba forgatták vissza, az olajjövedelem a kezdőtőke volt.

DRtorgyi 2008.10.27. 01:35:58

Egy kis gazdaság. Nem én fordítottam, csak az arányok kedvéért másolom ide. RZsD az állami vasúttársaság.

A Kommerszant című gazdasági lap interjút közöl Vlagyimir Jakunyinnal, az RZsD elnökével. A kérdések a pénzügyi válság hatásaira irányulnak.
Az RZsD szeptember végével Eurókötvény-kibocsátást tervezett, idén 1-2 milliárd EUR, több év alatt összesen 7 milliárd EUR értékben. Ezt leállították, ugyanis a jelenlegi helyzetben nem kifizetődő a kibocsátás.
Folyó likviditási problémáik az új helyzetben sincsenek. Jelenleg a hitelállományuk 172 milliárd rubel, ebből 90 milliárd lízing-struktúrákban, a többi banki hitelként. 2008-ban a tervek szerint 29 milliárd törlesztéssel és 159 milliárd új hitelfelvétellel számoltak, azaz év végére 300 milliárd lenne az állomány. Ezzel a hitelmennyiségük még mindig rendkívül alacsony, 1,1 az állomány aránya a cég EBITDA-értékéhez (bruttó nyereség) képest, szemben az infrastruktúra-üzemeltető cégeknél világszerte szokásos 3-4 körüli értékkel.
Ugyanakkor a dráguló hitelek miatt a társaság a fejlesztési projektek visszafogását irányozta elő, összességében 10-15%-kal, ami 2010-ig 100-110 milliárd rubelt jelent. Ezen belül egyes projektek elhalasztására, ugyanakkor mások gyorsított végrehajtására kerül sor (utóbbi a befejezetlen projektek mennyiségének csökkentése, azaz a hitelek "rövidítése" miatt szükséges).
Várható, hogy a nemzetgazdaság egésze megérzi a krízist, ami a vasúti szállítások növekedési ütemének fékeződésével jár majd (az orosz vasút a bruttó nemzeti össztermék alakulásától 86%-ban, az ipari termelés alakulásából 96%-ban függ).
Ugyanakkor az RZsD továbbra is számít a Német Vasút 5%-os részvénycsomagjának megszerzésére, Jakunyin magyarázata szerint elsősorban az Ázsia-Európa konténeres forgalom kiterjesztésének biztosítása érdekében. Ugyanis a forgalom minden egyes %-ának "lefölözése" az érintett vasutak számára 6 milliárd USD nagyságú üzlet.

kivilágítatlan fekete kerékpár 2008.10.28. 15:40:49

megmondÓ 2008.10.27. 20:11:55

Na, én sem az elfogulatlan oroszrajongásomról vagyok itt híres, de ha te ennek alapján ítéled meg az oroszokat, akkor egyszerűen barom vagy. Már elnézést is.

akárki 2008.10.28. 15:45:53

T. megmondÓ!

Hogy miért maradnának az oroszok, arról egy példa jutott az eszembe. Képzeld el, hogy a monarchia felbomlása után magyar kézben maradt volna Fiume vagy Cattaro kikötője, és egy most lejárt szerződés miatt kellene átadni. Itt se akarná senki se átadni.
Szerintem ezért ragaszkodnak hozzá.

megmondÓ 2008.10.29. 01:10:36


kerékpár

nem tudok veled egyetérteni :)

az egyszerű vidéki muzsik grisa is végigjáratta a szifiliszes facát a magyar nőkön, amikor erre járt

egyszerűen az orosz "morál" az nem európai, ahogy a csecsen vagy a szerb sem az, akiknél meg az egyszerű dusan képes volt megnyúzni a magyar

nem csoda, hogy ilyen jól megértik egymást szerb meg orosz

hányinger az egész bagázs, sajns kevés a kivétel

kivilágítatlan fekete kerékpár 2008.10.29. 12:39:55

Kedves megmondÓ!

Mi lenne a magyar morál? Szerinted ez pl. mond valamit a magyarokról általában? index.hu/politika/bulvar/verte081028/

Esetleg ez jellemző a csehekre?

fittonline.hu/nagyvilag/rokonok-lakmaroztak-az-elo-kisfiu-husabol.html

Vagy az osztrákok szeretnek gyermeklányokat pincében tartani és rendszeresen megerőszakolni?

Igen, van eltérés az európai és az orosz morál között (bár azért el lehetne gondolkodni azon, h a svédek/hollandok és az oroszok között melyiküklhöz vagyunk közelebb), de ez a felvétel erről semmit nem mond!

BLOGSZERKESZTŐK!

Én ugyan ellenzek minden cenzúrát, de javaslom megmondÓ linkjának a törlését. Nem azért, mert nem értek vele egyet, hanem mert belenéztem, és senkinek nem kívánom ezt az élményt. Továbbá: ezek az emberek nem részesültek abban a szerencsében, hogy méltóságteljesen halljanak meg, és a felvétel minden egyes újramegtekintése méltóságuk újbóli meggyalázása.

A bunkó rendőrt ütni kell! · http://tinyurl.com/bunko-rendort-utni-kell 2008.10.29. 13:59:21


Kedves kerékpár!

a volt szovjetúnió területén/népeinek körében sajnos az ilyen magatartásformák kevésbé kirívóak, gyakoribb eset

jól tudható, számtalan híradás volt az utóbbi években arról, hogy bizony arrafelé komoly nenonáci tevékenység folyik, ráadásul a vezetés szemet huny felette

Nyeznajka · http://oroszorszag.blog.hu 2008.10.29. 15:28:35

Megmondó kommentjét (a változatosság kedvéért) kimoderáltam. A linkelt videó brutalitása miatt nem való a blog keretei közé.

Nem értem az ilyen videók elé(!) miért nem tudnak egy figyelmeztetést kiírni. Ez úton kérek mindenkitől elnézést, aki innen kattintott oda.

mig8 2008.11.01. 14:51:42

Az oroszokat mint embereket általában szeretik Európában, de idehaza is. Maguk az emberek teljesen korrektek és nagyon mély barátságot lehet velük kialakítani. Ez mindenképp pozitív.

A gond a mentalitásukkal és a birodalmi gondolkodásmódjukkal van - már az orosz politika esetében. Mondok egy példát! Onnan kapjuk a gáz nagyrészét? Erre azt mondja az orosz politika, hogy el kell érni, hogy a 100%-ot onnan kapjuk. Ezzel nem is lenne gond, más is szívesen küzdene ezért. A gond az, hogy e cél elérése érdekében bevetnek mindent: a gazdaság i erőfölényt, a maffiát, vagy a katonaságot. De jelen helyzetben is a szerződés semmit nem ér velük. Ha vmi nekik nem tetszőt mondanak, akkor egyből a gázcsapok elzárása a válasz.

megmondÓ 2008.11.05. 08:35:55


"Megverte az utcán Viktor Juscsenko ukrán államfő egyik testőrét a nyugat-ukrajnai Lembergben, a támadók elvették a biztonsági ember fegyverét és karóráját."

index.hu/politika/bulvar/testorveres3/

ez a "rusz" fajta erről sose fog leszokni?

ezek 45-ben is órákat gyűjtöttek

Nyeznajka · http://oroszorszag.blog.hu 2008.11.05. 22:20:01

megmondO!

Te tenyleg hiszel abban, hogy ha ketnaponta beteszel ide egy linket, valami oroszokkal kapcsolatos negativumrol, akkor meggyozod az embereket tezisedrol?
Tevedsz: kivilágítatlan fekete kerékpár 2008.10.28. 15:40:49

kivilágítatlan fekete kerékpár 2008.11.11. 15:31:16

"Amelyeken a dumában több mint kétharmados többséggel bíró Egységes Oroszország párt ifjúsági szervezete, az Ifjú Gárda is felvonult követelve, hogy teljes egészében tiltsák be a munkavállalás céljából érkezők bevándorlását, s a már Oroszországban lévőket küldjék haza."

index.hu/politika/kulfold/oroszszelso1/

A Jegyinaja Rosszija ifjúsági szervezetét nem Nasinak hívják? Különben is, Putyin szeret antirasszista képébenmegnyilatkozni, szóval nekem valami nagyon gyanús itt..
süti beállítások módosítása