HTML

Az oroszok már nincsenek a spájzban...

Minden, ami Oroszország - politika, gazdaság, társadalom, kultúra.
Rólunk bővebben: ars blogotica
Ide írhatsz nekünk
Legelkötelezettebb rajongóinknak: Facebook- és Iwiw-klub

Friss topikok

Címkék

abházia (6) abramovics (3) abszurd (5) agresszió (3) alekszij (3) alkohol (6) animáció (13) autó (3) british council (3) bulvár (3) bush (4) cccp (4) cenzúra (3) csecsenföld (4) déli áramlat (5) dél oszétia (8) demokrácia (5) elnök (3) elnökválasztás (8) energia (3) esterházy (3) eu (9) film (11) foci (5) gabona (3) gáz (35) gazdaság (29) gazprom (25) gázvezeték (8) gázvita (5) gorbacsov (5) grúzia (12) gyurcsány (5) háború (8) hodorkovszkij (4) hoki (3) infláció (4) interjú (3) irodalom (7) janukovics (3) jelcin (4) juscsenko (5) kampány (3) karácsony (4) karikatúra (6) kaszparov (3) kaukázus (6) kémkedés (3) képek (6) kína (3) költészet (3) korrupció (4) koszovó (5) kritika (3) kudrin (3) külpolitika (11) kultúra (25) kvn (4) leningrád (7) litvinyenko (3) magyar (3) medvegyev (70) mese (7) monopólium (3) montázs (3) moszkva (14) művészet (5) nabucco (4) nacionalizmus (3) nagy péter (3) nato (6) obama (3) olaj (12) oligarcha (4) oligarchák (3) olimpia (11) orosz (8) oroszország (6) orosz demokrácia (3) peking2008 (6) per (3) peresztrojka (3) poén (5) politika (6) programajánló (3) putyin (82) rajzfilm (4) roman abramovics (4) rotfront (3) rubel (5) sajtófigyelés (3) sajtószemle (8) sport (8) szaakasvili (3) szavazás (4) szavolszkij (3) szentpétervár (13) színház (4) szocsi (6) szovjetunió (6) sztálin (4) tandem (6) társadalom (7) tévé (3) tilos (4) történelem (14) turizmus (5) tyimosenko (5) ukrajna (16) usa (5) utazás (4) választások (15) válság (6) vicc (10) video (3) viszockij (4) vízum (3) vodka (10) vörös hadsereg (3) vörös tér (3) vostock (3) zene (14) zjuganov (3) zsirinovszkij (6) zubkov (4) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

A Moszkvai Metró

2008.04.22. 07:49 Nyeznajka


Ha egy hazánkfia (illetve lánya) véletlenül Moszkvába kerül, és haza is jön onnan, az élmények mesélése közben biztos ejt pár szót a metróról. Valljuk be ezen nincs mit csodálnunk. A szocializmusban presztízst csináltak abból, hogy a földalatti vasútvonalak lenyűgözzenek mindenkit. Kétség kívül sikerült is nekik.

Vessünk csak egy pillantást a nyers adatokra: 12 vonal, 292 km pálya, 176 állomás, napi 7 millió utas. Talán nem kell túl sokat ragoznom azt, hogy ez milyen sok. Csak összehasonlításképp Budapesten a fenti adatok 3 vonal, 31 km pálya, 42 állomás, napi 1 millió utas.

Viszont az egyszeri magyar embert, például engem, nem csak az nyűgözi le, hogy gyakorlatilag akárhová megy a városban azt megteheti metróval, hanem az, hogy a metró hangulata nagyban különbözik a budapestitől. Moszkvában, ha az ember lemegy a föld alá, nem az jut az eszébe, hogy egy kis lyukban van, ahol nagy a kosz és rossz a világítás (na jó, a felét már egész szépen felújították), hanem lemegy, és úgy érzi magát, mint egy kastély díszcsarnokában.  Gyönyörű lámpák, a falakon sokszor mozaikok, a plafon kb. 8 méter magasan, minden ragyog – vagy legalábbis ragyogni látszik. Kár, hogy a szocreál építészet nem teljesen ebben a formában jutott el kis hazánkba. Az új, modern állomások (kép) sem estek ebbe a hibába, bár a történelmi hangulat elment, a monumentalitás maradt.

Ráadásul a viteldíjhoz való hozzáállás is sokkal szimpatikusabb. Egy sima jegyért 19 rubelt kérnek (130 forint), és ezért annyit utazhatunk, amennyit kibírunk a föld alatt, tehát átszálláskor nem kell újat lyukasztani. (vagyis érvényesíteni, hiszen mára mágneskártyákat használnak). Viszont a bliccelés minimális, hiszen az automatikus kapuk jegy-érvényesítés nélküli áthaladás esetén hatalmas erővel és zajjal csapódnak össze, elvéve a többség kedvét a próbálkozásoktól.

A téma aktualitását az adja, hogy a minap Dmitrij Gajev, a Moszkvai Metró (Государственное унитарное предприятие Московский метрополитен) elnöke bejelentette, hogy egy többlépcsős tervvel 2015-ig további 60 kilométerrel fogják bővíteni a már meglévő rendszert. (itt újból felhívnám a figyelmet a budapesti metró hosszára). A nagy álom, a második körgyűrű ugyan még várat magára.

Gyanús, hogy a szocializmusból megmaradt a metróépítés presztízs jellege. Gyanús, hogy hacsak nem történik valami meglepő az olajárral, 2015-re új posztot lehet írni. Akkor már minimum 352 kilométer metróról.


1 komment  • Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel!

Címkék: metró moszkva

A bejegyzés trackback címe:

https://oroszorszag.blog.hu/api/trackback/id/tr56436359

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsolt520 (Kovács Zsotza Zsolt) · http://zsotza.blogspot.com 2010.02.11. 17:40:21

Köszi a post-ot...lenyűgöző képek,izgalmas leírás! Van hova fejlődni a BKV-nak....
süti beállítások módosítása