HTML

Az oroszok már nincsenek a spájzban...

Minden, ami Oroszország - politika, gazdaság, társadalom, kultúra.
Rólunk bővebben: ars blogotica
Ide írhatsz nekünk
Legelkötelezettebb rajongóinknak: Facebook- és Iwiw-klub

Friss topikok

Címkék

abházia (6) abramovics (3) abszurd (5) agresszió (3) alekszij (3) alkohol (6) animáció (13) autó (3) british council (3) bulvár (3) bush (4) cccp (4) cenzúra (3) csecsenföld (4) déli áramlat (5) dél oszétia (8) demokrácia (5) elnök (3) elnökválasztás (8) energia (3) esterházy (3) eu (9) film (11) foci (5) gabona (3) gáz (35) gazdaság (29) gazprom (25) gázvezeték (8) gázvita (5) gorbacsov (5) grúzia (12) gyurcsány (5) háború (8) hodorkovszkij (4) hoki (3) infláció (4) interjú (3) irodalom (7) janukovics (3) jelcin (4) juscsenko (5) kampány (3) karácsony (4) karikatúra (6) kaszparov (3) kaukázus (6) kémkedés (3) képek (6) kína (3) költészet (3) korrupció (4) koszovó (5) kritika (3) kudrin (3) külpolitika (11) kultúra (25) kvn (4) leningrád (7) litvinyenko (3) magyar (3) medvegyev (70) mese (7) monopólium (3) montázs (3) moszkva (14) művészet (5) nabucco (4) nacionalizmus (3) nagy péter (3) nato (6) obama (3) olaj (12) oligarcha (4) oligarchák (3) olimpia (11) orosz (8) oroszország (6) orosz demokrácia (3) peking2008 (6) per (3) peresztrojka (3) poén (5) politika (6) programajánló (3) putyin (82) rajzfilm (4) roman abramovics (4) rotfront (3) rubel (5) sajtófigyelés (3) sajtószemle (8) sport (8) szaakasvili (3) szavazás (4) szavolszkij (3) szentpétervár (13) színház (4) szocsi (6) szovjetunió (6) sztálin (4) tandem (6) társadalom (7) tévé (3) tilos (4) történelem (14) turizmus (5) tyimosenko (5) ukrajna (16) usa (5) utazás (4) választások (15) válság (6) vicc (10) video (3) viszockij (4) vízum (3) vodka (10) vörös hadsereg (3) vörös tér (3) vostock (3) zene (14) zjuganov (3) zsirinovszkij (6) zubkov (4) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

Heti sajtószemle (2009.09.14. - 2009.09.20.)

2009.09.21. 07:00 mig8 (törölt)

Ezen a héten ugyan nem voltak korszakalkotó események Oroszországban, azonban így is bőven találtam érdekességet. Lássuk őket!

Külpolitika

Kis túlzással mondhatjuk, hogy az orosz külpolitika ezen a héten több dolgot csinált, mint a magyar Gyurcsány Ferenc miniszterelnöksége alatt. Lengyelország esetében például tett egy nyilatkozatot, amiben nehezteli a lengyelek lépését (Lengyelország szovjet lerohanásának elítélése). A nyilatkozat tartalma azonban arról árulkodik, hogy az orosz politika nehezen ismeri el a hibáit. Kíváncsi lennék, hogy fordított esetben mennyire lennének felháborodva?

Amerikával szemben viszont sikert értek el. Láthatólag Obama nem akarja kockáztatni az orosz viszonyokban beállt javulást. Ezzel szemben úgy tűnik, cseh és lengyel barátaink húzták a rövidebbet. De azért legyünk óvatosak, a látszat néha csal!

Érdekes, hogy miközben Oroszország hitelfelvételre készül, most hosszú idő után hirtelen ismét felfedezte magának Kubát, akinek hitelt fog folyósítani. Persze ha az ember tud olvasni a sorok között, akkor kitűnik, hogy a hitelt Kuba (és mellette Venezuela) orosz fegyverek vásárlására kapta. Ez pedig a régi rossz szovjet beidegződések továbbélése. Mert ugyan ki a fenét fog érdekelni a fegyver, ha nem tud enni? Szerintem biztos, hogy Kuba gazdasága ettől nem fog helyrejönni, így pedig szép lassan le fognak épülni az orosz kapcsolatok ismét, sajnos. Ha kicsit hátrébblépünk, akkor ez utóbbi hír nem feltétlenül pozitív. Ugyanis ezt már a jenkik a saját érdekszférájukba való beavatkozásként értékelik.

A Kaukázusban megindult a területszerzés, mégpedig a "ha nem megy szép szóval, akkor elvesszük erővel" elv alapján. Ez is a régi birodalmi beidegződések továbbéléséről árulkodik. Azonban nekem úgy tűnik, hogy az orosz politika itt kudarcot vallott, mert bár rövid távon Oroszország stabilizálta a helyzetét, de szerzett magának pár további ellenséget. Nehezen értik meg az orosz illetékesek, hogy ez itt így nem megy. Kár.

Gazdaság

Egy hazai vonatkozású hírrel kezdem, az Emfesz körüli botránnyal. Ha orosz szempontból nézem, akkor egy sikeres akciót hajtottak végre a gázpiacuk stabilizálására. Azonban ha magyar szempontból nézem, akkor fel kell tennem a kérdést, hogy kinek az érdekeit védi a Magyar Energia Hivatal? Az ügy eléggé nyílvánvaló volt, különösen, hogy még az NBH-nak is tudomása volt az orosz vevőről. Emberek, ez botrány !!!

A jelek arró árulkodnak, hogy Moszva úgy érzi, hogy túl van a válság nehezén. Legalábbis a kamatcsökkentés erről árulkodik. Szerintem kicsit elkapkodták. De korai lenne eldönteni, hogy vajon jól tették-e avagy sem. Várjuk ki a végét!

Autó

Jöjjen egy csokor hír az autók világából. A múlt héten olvashattatok arról, hogy az Opelt az oroszokhoz is köthető Magna csoport veheti meg. Most kiderült a Magna terve: elbocsátások, racionalizálás. Ez mondjuk nem csoda, hisz válság van világszerte. De ami a hírt igazán érdekessé teszi, az az, hogy a Magna egy különös árukapcsolást is végre szeretne hajtani: a német államtól a német munkahelyek megtartására kapott pénzen Oroszországban akar modernizálni. Valaki magyarázza már el nekem, hogy ez miért korrekt lépés! Merthogy jelenleg nagyon átverés szaga van...

Oroszország eddig nem volt híres a sportkocsigyártásáról, azonban most talán változás fog beállni ezen a téren. Merthogy bemutatták a Marussia B2-t a Frankfurtban megrendezett autókiállításon. Ugyan az autó nem olyan szép, mint egy Ferrari, de határozottan egyedi.

Tudomány

Amíg a jenkik a t*küket vakargatják, hogy mi legyen az űrsiklók utáni korszakban, addig az oroszok már a Mars meghódításán dolgoznak. Ugyan a kínaiak áthúzták a terveiket, mert elméretezték a saját szondájukat, de összességében nekem úgy tűnik, hogy haladnak és ezzel a kis késlekedéssel se veszítenek túl sokat, mviel az út rövidebb lesz a Marsig.

Film

Az orosz filmekről nem sokat hallani az utóbbi időben, de most elkezdtek vetíteni a mozikban egyet, az "Az admirális"-t, amely az orosz filmgyártás egyik remeke lett. Érdemes megnézni!


18 komment  • Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel!

Címkék: film gazdaság tudomány autó radar külpolitika sajtószemle kaukázus

A bejegyzés trackback címe:

https://oroszorszag.blog.hu/api/trackback/id/tr771392851

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sorhajóhadnagy 2009.09.21. 11:39:58

Hm... Szerteágazó témák.
Az orosz-lengyel vitát a II. világháború ügyében elég részletesen kiveséztük ezen a blogon, ehhez képest a lecsengés már nem tartogatott izgalmakat. Aktuálpolitikai szempontból soha nem célszerű történelmi nézeteltéréseket bolygatni. Ám hozzáfűzném, hogy általában egyetlen kormány sem ismeri el könnyen hibáit, különösen ha azokat egy másik kor másik kormányzata követte el más történelmi körülmények között. ("Hibáztunk", - rezzent össze Bajnai Gordon, amikor arra gondolt, hogy Bárdossy László 1941-ben hadat üzent az Egyesült Államoknak.) De tény, hogy az orosz-lengyel más, jobb is lenne, ha a két társadalom párbeszéde oldaná ezeket a konfliktusokat, nem pedig a kormányok nyilatkozatai.
Rakétavédelem: lapzárta után érkezhetett, hogy Obama cáfolta, miszerint orosz nyomásra mondott volna le a rakétaelhárító-rendszerekről. Egyszerűen kidobott pénznek tartotta. Cseh és lengyel barátaink biztonsága semmivel sincs ettől nagyobb veszélyben, mert ugye ennek elismerése azt jelentené, hogy mégis csak Oroszország ellen (is) irányult volna a rakétapajzs. Szóval legalább ennek a hisztinek vége lesz.
Fegyvereladás: az orosz kivitel fontos eleme, ha Chavez megveszi, hát vigye. Ebben is a pénz a lényeg, amúgy meg szuverén államok döntéseiről van szó. Az orosz fegyverek nem borítják fel a latin-amerikai katonai egyensúlyt. Legfeljebb az amerikai hadiipari lobbinak fáj.
Abházia: ezt a lépést a nemzetközi közösség már "beárazta", tudomásul vette, a de facto állapotokat tükrözi, területszerzésnek de iure nem lehet nevezni. Ha ettől stabilabb lesz a Kaukázus, hallgatólagos tudomásulvétel következik.
Emfesz: nekem úgy tűnik, Firtas kiszorítása nem magánakció eredménye, a hatóságok szvsz tudtak arról nálunk is, mi a forgatókönyv, és nem emeltek ellene kifogást. Don't worry, be happy. A rossz hírű RosUkrEnergo Szeva bácsis kapcsolataival amúgy is vállalhatatlan volt, dobták Moszkvában és Kijevben is. (Mogiljevicset meg kiengedték a vizsgálati fogságból.)
A Magna miatt van feszkó az EU-ban, de a németeknek szemlátomást így jó. Ha meg akarják menteni az Opelt, simán belefér, hogy az ügylet technológiai transzfert eredményez Oroszországba. Hosszú távon Európa legígéretesebb autóipari felvevő piaca, a GAZ régóta keres nyugati partnert, hát most megtalálta. A Renault meg elkezdett lobbizni Putyinnál, hogy az érdekeltségébe tartozó AvtoVAZ ne kerüljön hátrányba. Szerintem ez a jelen körülmények között a legésszerűbb megoldás.
Maruszja: de ki a fene fogja megvenni?

mig8 (törölt) 2009.09.21. 14:07:41

@sorhajóhadnagy:

Orosz-lengyel vita. Abban egyetértek veled, hogy egyetlen kormány sem ismeri el könnyen a hibáit. De azért azt nem árt nem elfelejtened, hogy mi is bocsánatot kértünk 68-ért és az oroszok is 56-ért, pedig azok se ma voltak. Más persze nem történt, de akkor is fontos a gesztus. Szóval nem biztos, hogy megéri elbagatelizálni...

Rakétavédelem. Persze, hogy Obama reálisabban ítéli meg a dolgokat! Amúgy meg hallgatólagosan mindenki tudta, hogy Európa közepére az oroszok ellen telepítik a rakétákat (a jenkik megígérték egy sor NATO-tagnak). Más értelme szerintem nem volt. Csakhogy Obama rájött, hogy Oroszország egyre kevésbé ellenfél - nekik. Viszont a csehekben és a lengyelekben egyenlőre még tartja magát a hit, hogy az oroszok ha tehetnék ismét "gyarmatosítanák" K-Európát.

Fegyvereladás. Naná, hogy a pénz a lényeg! Csakhogy jelen formájában ez az orosz támogatás nem oldja meg se Kuba se Venezuela aktuális problémáit. Így viszont erősen kérdéses az, hogy lesz-e folytatás. Hisz végülis az a lényeg, hogy ne csak a pillanatnyi problémákat oldják meg, hanem hosszú távra is stabil felvevőpiacot szerezzenek, nem?

Abházia. Attól még, hogy beárazta, nem fognak nőni az orosz lehetőségek a téségben. Az én problémám az, hogy ezzel a lépéssel Oroszország a saját lehetőségeit csökkenti már középtávon is arra, hogy végre békét teremtsen arrafelé.

Emfesz. Nem tudom, nem látok bele az eseményekbe mélyebben. Leeht, hogy Firtas a két rossz közül a kisebbik volt. De akkor legalább ne úgy történjen a dolog, mintha minden teljesen korrktül menne. Legalább egy magyarázkodást, ha mást nem.

Magna. Ismét csak a hosszabb távot nézem. ennek most az lesz az eredménye, hogy az eu-s cégek jobban fognak fázni az orosz tulajdonostól, mint eddig. A GAZ-t megértem, de azért lehetne egy kicsit kevésbé "ajtóstól" jönni. Maruszja. Szerintem van elég orosz milliomos. Vayg tévednék?

sorhajóhadnagy 2009.09.21. 16:04:50

@mig8:
A Magna tőkét ölt egy masszívan veszteséges autógyárba. Mitől félnének mások, ha éppen így meg lehetett őrizni néhány ezer (alapvetően németországi) munkahelyet? Mitől kellene akkor mégis félni? Az érintett kormányok (német és orosz) és az Európai Bizottság hosszasan egyeztetett, senki sem tiltakozott. A belgák meg a spanyolok az ottani GM/Opel érdekeltségekkel rosszul jártak, de ezeket a gyárakat akkor is bezárták volna, ha más az új tulajdonos, vagy éppen senki sem lép közbe. Nem értem, mire gondolsz. Ezt az ügyletet nem lehet a MOL/Szurgut analógiájára fogni. A gyár még piacot is kap a kies Oroszhonban. Ettől persze még nem lesz mindenki boldog, de a válság az válság.

massziv 2009.09.21. 18:13:02

Én tavaly megnéztem Az Admirálist moziban,elég Hollywoodias de azért érdemes megnézni.Hozzánk miért csak ilyen sokára hozták el?És egyébként is rengeteg jó orosz filmet csinálnak manapság de ide nem nagyon kerülnek.Kár.

Sakk Matt 2009.09.21. 18:39:48

@mig8: Látom, még mindig nem sikerült megérteni a zoroszokat. Pedig a '39-es nyugat-ukrajnai és nyugat-belorussziai bevonulás, valamint Oszétia és Abbházia tavalyi felszabadítása, sőt, a Krími autonómiatörekvések (és tentatíven szeparatizmus) támogatása is ugyanannak a gondolkodásmódnak a következménye. És a történelem eddigi tanulsága szerint az a gondolkodásmód helyes: minél nagyobb távolságot, minél hosszabb ideig kell az ellenségnek megtennie Moszkváig, annál nagyobb a győzelem esélye. Ez eddig többnyire bejött, tehát semmi oka nincs annak, hogy ezt a gonolkodásmódot felülvizsgálják.

Az orosz mogzástér jelentősen bővült a Kaukázusban: most már az északi vonulat déli oldalán is állomásozik jelentős orosz haderő, és tutibiztos, hogy Grúzia nem lesz NATO-tag. Tehát egy kaukázus felöli NATO aggresszió esélyei jelentősen romlottak. Melléktermékként kiderült, hogy az USA katonalilag nem szuperhatalom többé. Tiszta haszon.

Az egy másik kérdés, hogy vajon miért tekintenek az orosz katonai döntéshozók a NATO-ra, mint potenciális ellenségre? Nos, azért, mert a NATO eddig mindent megtett ennek érdekében. Két extraterritoriális, enyhén szólva is kétes jogosságú aggresszív háborút viselt (1999-ben Jugoszlávia ellen, és 2001 óta Afganisztánban), valamint 1990 óta folyamatosan építi ki Oroszország lerohanására gyanúsan jól használható infrastruktúrát. Például miért kellett követelni a volt VSz tagállamoktól a légi utántöltésre alkalmas vadászbombázók hadrendbe állítását, amikor mindegyiknek elég komoly érvágás volt?

A csehek és a lengyelek pedig nyilván örülnek Obama döntésének, mint minden épeszű ember. Európa biztonsága (mindenekelőtt Lengyelországé és Csehországé) ezzel sokat javult. A kormányaik a közvélemény (főleg a konkrét, helyi közvélemény) aktív tiltakozása ellenére meglehetősen sunyi módon seftelték le ezt a rakéta-ügyet Bushékkal. Az, hogy a lengyel és cseh politikai elit most jól megfrusztrálódott, szintén tiszta haszon. Rájukfért.

Persze az igazán bátor döntés, amely rengeteg feszültséget feloldana a NATO feloszlatása lenne. A NATO a hidegháború végével okafogyottá és ugyanakkor veszélyessé vált.

Sakk Matt 2009.09.21. 18:51:07

@massziv: Én csak egy pár trailert és részletet néztem meg az admirálisból, de nekem nem tetszett, úgyhogy nem is néztem meg (és nem is fogom). Ha már orosz történelem a téma, szerintem például a pétervári Mélnyica stúdió egészestés rajzfilmjeinek sokkal nagyobb sikere lehetne Magyarországon, meg úgy általában, a világban.

mig8 (törölt) 2009.09.21. 20:56:06

@sorhajóhadnagy:

Azért volt még más is, aki szívesen ölt volna az Opelbe pénzt... De hát abban egyetértek veled, hogy ha a németek ezt választották, akkor az ő dolguk. Én a módszert kritizálom. Nem kellett volna ennyire sietni vele, mert így rossz a sajtóvisszhangja. Ha egy kicsit elül az elbocsátások körüli hullámverés, akkor kellett volna ezt a "technológiai transzfert" lebonyolítani. Nem veszítettek volna vele semmit.

A MOL/Szurgut párhuzam egyébként tényleg nem helytálló. A többi témát ezek szerint megbesztéltük?

@Sakk Matt:

De, éppenhogy értem az orosz logikát - csak nem értek egyet azzal, hogy ez lenne a legjobb megoldás. A bevonulásokkal valóban meg lehet védeni Moszkvát, de ott, ahova bevonultak, sok ellenséget is szereznek maguknak. Vagyis minél kijjebb tolják a határokat, annál több ellenségük van a határokon kívül.

Ha nem így közelítenék meg, akkor az ország lehet, hogy nem lenne akkora, de valószínűleg kevesebb ellenfél lenne mind kívül, mind belül. A történelemből akár ezt is ki lehet olvasni tanulságként.

Biztos hogy nőtt a Kaukázusi mozgástér? Nekem úgy tűnik, hogyx inkább a feladat nőtt: több katonával kell egy veszélyesebb övezet biztonságát fenntartani - több hadászati kiadás kell. És hát Oroszországot nem veti fel épp a pénz.

NATO. Minél nagyobb egy szervezet, anbál nehezebben mozog. Koszovó esete elég régóta érett, mire beavatkozott a NATO - sajnos. Bár szerintem ezzel inkább generált egy konfliktust. (Egy? Inkább több!) De tény, hogy Oroszország tart a NATO-tól, hisz a hidegháborúban a NATO egy ellenséges katonai szervezet volt. És hát végülis, a VSZ elbukott, a NATO meg él.

Lengyelek és csehek. Azt talán megérted, hogy miért tartanak az oroszoktól (a lengyelek 39-ért, a csehek 68-ért). Ők úgy látták, hogy a rakétabázis ettől védené meg őket. Csak épp azt is tudták, hogy ha "A" helyen létrejön a bázis, akkor "A" helyből potenciális célpontot is csinálnak. Ezért persze féltek is tőle, nem véletlen a lapítás.

A frusztrációról. Minden Kelet-Közép Európai ország baromira örült, hogy megszabadult a terhes szovjet-orosz kapcsolatoktól és ezért teljesen az EU felé fordultak. Most rájöttek, hogy ha az oroszoktól azért nem kellene annyira elfordulni. Ennyiben valóban hasznos volt. De fontos látni, hogy lesz majd egy válaszreakció, azt azért várjuk meg a helyzet értékelésével.

Pontosan miért is kellene feloszlatni a NATO-t? Hisz győzött az ellenfél felett, a győztest pedig nem szokták feloszlatni. Szerintem inkább az a probléma, hogy a NATO nem tudott magának igazán új feladatot kitűzni. Voltak mondvacsinált ellenfelek, de az inkább csak halogatás volt, semmint új cél. Ha ez így marad, akkor valóban fel fog oszlani, hisz a tegok érdekei már inkább szétfele mutatnak, és nem egy irányba.

Sakk Matt 2009.09.21. 22:03:05

@mig8: Nem, nem érted. Ha értenéd, nem írnál ilyen butaságokat. Először is, én nem vagyok Oroszország, úgyhogy engem hiába győzködsz. Oroszországot meg pláne hiába győzködöd, hogy az évszázadok óta többszörösen beigazolódott gyakorlaton változtassanak a katonai döntéshozói. És nem csak te, hanem bárki és bármi, főleg egy enyhén szólva nem makulátlan reputációjú katonai tömb. Ezt kell megérteni, hogy az orosz katonai gondolkodás meglehetősen egyszerű és kiszámítható: amerről támadástól tartanak, arra bármi áron terjeszkednek. Ilyenkor semmi sem drága. Nem érdekes, hogy ki panaszkodik, nem érdekes, hogy mennyi pénzbe és emberéletbe kerül, nem érdekes a mostani és későbbi külföldi megítélés. Mindezt bőségesen megéri az idő és a távolság, amit a támadónak az útjába kerül. Ha nem e szerint cselekedtek volna, Oroszország ma nem kisebb lenne, hanem nem létezne. Legalábbis a katonák így látják, és elég sokminden igazolja őket.

Én nem vagyok katona, sohasem voltam és sohasem leszek (talán sorhajóhadnagy kompetensebb véleményt mond nálam), de számomra teljesen nyilvánvaló, hogy óriási kockázatoktól szabadultak meg a déli oldalon lévő bázisokkal. Ha legközelebb oda kell csapni а transzkaukázusban, akkor már nem kell rekord tempóban egy alagúton átpaszírozni embereket és nehézfegyvereket, miközben az alagút kijáratát esetleg berobbantják. Nem kell megmászni a Kaukázust. És nem kell attól tartani, hogy bárki beavatkozik. És ezt a potenciális ellenség is tudja, tehát sokkal kevésbé valószínű, hogy mégegyszer oda kelljen csapni. És hát ez az igazi megtakarítás.

Ami pedig a cseheket és a lengyeleket illeti, egyáltalán nem lapítottak, hanem aktívan és tömegesen tiltakoztak, csak erről a sajtó (ismereteid egyetlen forrása) mélyen hallgatott. A csehek és a lengyelek kereskedni akarnak az oroszokkal, nem farkasszemet nézni aknamezőkön és szögesdrótokon keresztül. A lengyel, cseh (és magyar) politikai elitet pedig kilóra megvették az amerikai neokonok még a rendszerváltáskor. Ezt (konkrétan a teljes magyar politikai spektrum vonatkozásában) Nyeznájkával egy minibuszban utazva saját fülünkkel hallottuk attól, aki a lóvét osztotta (és osztja). Egyébként külön aranyos volt, ahogy pár perccel később sóhajtozva mondta, hogy ő soha nem tudna megvesztegetést fizetni. Jót szórakoztam rajta.

Ha pedig a NATO-nak szégyenteljes vereség kell ahhoz, hogy feloszoljon, meg fogja kapni. Afganisztánban más nem terem. De addigis jó, ha tudod, hogy amíg van NATO, megvan rá az esély, hogy valamelyik balti barom provokációja nyomán egy nap arra ébredj, hogy mehetsz a vágóhídra birkának az ötödik cikkely értelmében.

sorhajóhadnagy 2009.09.21. 23:33:12

@Sakk Matt:
Én kicsit árnyaltabban látom: Rasmussen NATO-főtitkár a múlt héten szabályosan körbeudvarolta az oroszokat, akik egyébként a NATO-orosz tanács révén nagyobb súllyal vannak jelen a szövetségben, mint a kelet-európai tagállamok. Jelenleg egy katonai konfliktus teljesen kizárható, a balti/lengyel retorika az "új orosz veszélyről" süket fülekre talált.
Talán olvastatok róla, hogy szűkebb régiónk néhány prominense nemrég levélben panaszolta fel Obamának, hogy az Egyesült Államok megfeledkezett Kelet-Európáról, és ez milyen csúnya dolog. (Magyar részről a keményvonalas atlantista Gyarmati István volt az aláíró, ha jól emlékszem.) Washingtonban nem kis ingerültséggel fogadták a levelet, amely szerintem a Fehér Ház valamelyik papírkosarában végezte.
Ami az orosz katonai gondolkodást illeti: az igaz, hogy a geopolitikai megfontolások mindig is erősek voltak, de éppen a hidegháború és az afganisztáni (szovjet) kaland mutatta meg, hogy ennek a stratégiának is megvannak a hátrányai. A biztonsági övezetnék vélt területek politikai ellenőrzése és gazdasági fenntartása ugyanis jóval többe került, mint amennyi hasznot hozott. Ez volt a Szovjetunió bukásának igazi oka, nem az elnyomottak lázadása.
Ja, és teszem hozzá, amíg a bútorbolti igazgatóból előlépett Szergyukov a védelmi miniszter, nem az orosz tábornokok mondják meg a tutit. Pláne akkor, amikor a NATO-nak az afganisztáni logisztikai nehézségek miatt egyre jobban szüksége lesz az orosz helikopterekre és szállítógépekre (is).

sorhajóhadnagy 2009.09.21. 23:52:52

De javaslom mindenkinek, hogy olvasgassa a Nyezaviszimaja Gazeta katonai mellékletet (NVO). Szerintem ez adja a leginkább reális képet.

Sakk Matt 2009.09.22. 00:01:49

@sorhajóhadnagy: Neked legyen igazad, de nekem elég ijesztő volt, amikor két éve áprilisban az Aljósa kapcsán kirobbant internetvandalizmus (ami egyébként teljesen kölcsönös és spontán volt) kapcsán rendszeresen emlegették az ötödik cikkelyt, s nem csak az ujságírók. Ráadásul a hülye észt kormány szinte könyörgött, hogy tekintsék már ezt neki háborúnak. Akkor ugyan megúsztuk, de azóta egy csomó normatív dokumentum született, ami az informatikát a hadviselés részévé tette jogilag.

Ja, és azok a barmok még mindig hatalmon vannak Észtországban. De tényleg legyen neked igazad! Én akkor komolyan elgondolkodtam azon, hogy elhúzom a csíkot Kelet-Európából jó messzire, amíg nem késő.

mig8 (törölt) 2009.09.22. 20:48:17

@Sakk Matt:

Örülök, hogy azt feltételezed rólam, hogy meg akarlak győzni. De sajnos ki kell hogy ábrándítsalak: nem ismerlek ahhoz eléggé - még azok közül is, akik már régóta a barátaim, meggondolom, hogy kit akarjak meggyőzni. Oroszországot meg pláne nem.

Egyszerűen csak elmondtam, hogy ami történik, annak az indkait értem és tudni vélem, de nem értek velük egyet. Egy konfliktus rendezésére több megoldás létezik. Az oroszok csak a katonaiban gondolkodnak, pedig az elmúlt évek azt bizonyítják, hogy a katonai megoldás nem vezet mindig sikerre. Legalábbis ezt igazolja Ingusföld, vagy CSecsenföld esete, de akár lehetne venni a Baltikumot is példának. A katonai módszerrel a feszültségek oldását bár nem lehetetlen, de megleheztősen nehéz oldani.

Egyébként miért csak Moszkva? Igen, Napóleon el akarta foglalni. De nem hinném, hogy a kaukázusiak álmai netovábbja Moszkva elfoglalása lenne. hacsak nem abban a relációban, hogy bosszút álljanak. Ahogy én látom, a Kaukázusi konfliktusok legtöbbje az "elnyomó-elnyomott" párhuzam mentén felfejthető.

Amit a hegy déli oldaláról mondasz, az stratégiailag helytálló. De csak abban az esetben a reguláris hadseregben és a hagyományos értelemben vett harcról beszélünk. De senki nem olyan bolond, hogy egy nagyhatalommal nyílt színen összecsapjon. Másfelől pedig ez a biztonság csak addig áll fenn, amíg az oszéteket a saját pártjukon tudják. Valószínűleg csak az elkövetkező évtizedben fog ez a kérdés eldőlni.

Ó, remek hír, hogy az ismereteim forrásáról ennyi mindent tudsz. Akkor talán már a következő heti szemlémről is előre megmondhatnád a véleményedet, hogy ezzel is időt spóroljunk meg. :-)

Ahogy én tudom, a csehek is meg a lengyelek is nagyon be akartak lépni a NATO-ba. Valamint annak is nagyon örültek volna, ha az a bizonyos rakétapajzs őket is megvédte volna. De a bázisból nem kértek, már elmondtam, hogy miért.

A magyar politikai "elit" egy jelentős részéből ki is nézem, hogy csak üzletet láttak ebben. Ilyenek mindig is voltak és lesznek. De azért meggondolnám, hogy mit higgyek el egy ismeretlennek, aki olyasmivel dicsekszik, ami felvet bizonyos jogi kérdéseket.

Túl sokat képzelsz te a baltiakról. Persze azok ott nagyon is tartanak a hatalmas szomszédjuktól, de nehezen hiszem, hogy akármelyik nagy szövetségesük, csak úgy belerángatható lenne egy háborúba - hacsak a saját érdekei nem ezt kívánják meg. Egyébként is sok mostanában arrafelé a gazdasági probléma.

Jut is eszembe, amig el nem felejtem! Ha valakinek nem jött volna át, nekem alapvetően azzal van bajom, hogy ha adott egy gazdasági / politikai probléma, akkor arra az oroszok elsőként katonai megoldást akarnak adni. De hogy most végre rájönnek-e arra, hogy ez nem biztos, hogy szerencsés, vagy hogy van másféle megoldás is, azt erősen kétlem. Emiatt voltam pesszimista.

Sakk Matt 2009.09.23. 09:11:38

Csak egy pár kiragadott gondolat.

@mig8: Egyszerűen csak elmondtam, hogy ami történik, annak az indkait értem és tudni vélem, de nem értek velük egyet.

Amikor kint az utcán fúj a szél és esik a havaseső, azzal is ki szoktad fejezni egyetnemértésedet? A világ olyan, amilyen. Megismerni, megérteni belőle minél többet érdekes intellektuális kihívás. Panaszkodni arról, hogy milyen rossz: lúzerség.

@mig8: Igen, Napóleon el akarta foglalni.

Nem csak akarta, el is foglalta.

@mig8: De nem hinném, hogy a kaukázusiak álmai netovábbja Moszkva elfoglalása lenne. hacsak nem abban a relációban, hogy bosszút álljanak. Ahogy én látom, a Kaukázusi konfliktusok legtöbbje az "elnyomó-elnyomott" párhuzam mentén felfejthető.

Egyet felfejtenél? Hadd nevessünk egy jót!

@mig8: De senki nem olyan bolond, hogy egy nagyhatalommal nyílt színen összecsapjon.

Tavaly augusztusban akadt egy ilyen.

@mig8: Akkor talán már a következő heti szemlémről is előre megmondhatnád a véleményedet, hogy ezzel is időt spóroljunk meg. :-)

Te akartad: előre az a véleményem, hogy teljesen felesleges. Ha rám hallgatsz, meg sem írod. Kár ilyenekkel higítani a blogot.

És végül:

@mig8: "a csehek is meg a lengyelek is nagyon be akartak", "sokat képzelsz te a baltiakról. Persze azok ott nagyon is tartanak", "az oroszok elsőként katonai megoldást akarnak"

Ember, többmilliós (néha töbtízmilliós) embertömegeket veszel te itt egy kalap alá, mintha az etnikai hovatartozástól vagy az állampolgárságtól függene az, hogy valaki mit akar. Ezt a népben-nemzetben "gondolkodást" szerintem felejtsd el. Nagy hülyeségek jönnek ki belőle, ugyanis. Ahány cseh, ahány lengyel, ahány balti, ahány orosz (s ezek ráadásul nem is egymást kizáró kategóriák), annyi vágy és akarat. És máris felsoroltunk vagy kétszázmilliót.

sorhajóhadnagy 2009.09.23. 10:46:14

Sziasztok, javasolnék némi módszertani tisztázást. Mig8 kolléga bejegyzései a magyar és nemzetközi sajtóban feltűnt hírekre reflektálnak. A válogatás persze szubjektív, helyenként egyoldalúnak is tűnik, és többször szóvá tettem, hogy véleményem szerint meg kellene nézni az orosz sajtó ugyanilyen tárgyú közléseit. Ha már ezen a blogon járunk... Az is rendkívül színes, de talán még tanulságos is, mert hitelesen cáfolja "az oroszokról" alkotott monolitikus képet.

Különösen, hogy a moszkvai kormányzat döntéseit is saját kontextusukban kellene vizsgálni. Érdekek, presztízs, hosszú- és rövidtávú célok, a hazai közvélemény szerepe, stb. Orosz ügyekben az egyik leginkább elterjedt tévhit, hogy a "Kreml" mint autoriter kormányzat kizárólag valamiféle ködös birodalmi dölyf által vezérelve cselekszik. Sajna, ez nem igaz, mert szvsz a jelenlegi nacionalista retorika legalább annyira a közvélemény óhajtását is tükrözi. Mint az Egyesült Államokban a reagani időszakban. Ettől még "az oroszok" nem akarják elfoglalni Kelet-Európát (már többször elmondtam, miért: sem pénzt, sem embert nem áldoznak anyagi deficittel kecsegtető projektre, za csem eto nam, mondják.
De! Nagyon is akarják, hogy ne legyenek rosszabbak másoknál, tele van a hócipőjük azzal, hogy az utóbbi 500 év minden zavaráért a környéken őket teszik felelőssé, hogy még mindig ők a gonosz birodalma, ahol medvék mászkálnak az utcán, ahol minden férfi bandita és minden nő prostituált. Ja, és folyamatosan a baltiak, a lengyelek és általában a fejlett nyugat ellen áskálódnak.

(A legutóbbi, giccses-nemzeties történelmi filmekben - 1612, Szluga goszuderjeva, stb. - is ez a lényeg: végre a saját westernekben mi vagyunk a jó fiúk. A lengyelek meg azonnal saját félelmeiket látják ezekben, hogy ezzel jön az új felosztás politikai akarása is Moszkvában. Nota bene, lengyel filmsztár mindig játszik rossz polákot ezekben a blockbusterekben. Van az a pénz, nemzeti érzés ide vagy oda...)

És ha még egy nyugatosabb orosz is folyamatosan olvassa a nyugati sajtót (a remek inosmi.ru oldalon is megteheti) és szembesül a sokszor primitív külföldi sajtóvéleménnyel, hát, ideges lesz tőle. Pedig lehet, hogy utálja a putyinizmust, amúgy.

Egy moszkvai ismerősöm mondta, hogy lengyel barátainak hiába magyarázza: "az oroszok" nem azon gondolkoznak éjjel-nappal, hogyan pusztítsák el a Rzecz Pospolitát, mert számtalan nagyobb bajuk van ennél, és egyébként is naszraty.

Az újabb gyöngyszem, hogy most vezető európai államférfiak és értelmiségiek (naná, hogy megint Vaclav Havellel és egy sor baltival az élen) Grúzia egységéért kampányolnak az EU-nál és a NATO-nál. Ha tehetnének valamit, akkor a grúz-orosz(-plusz egyéb kaukázusi népek) viszonylatban szorgalmazhatnának tárgyalásokat. Miért sírnak az abházok, miért sírnak a grúzok, mi bajuk egymással, stb. Mert az ilyen felhívás megint az tükrözi, hogy az idióta Szaakasvili kalandorsága mellé zárkóznak fel. Kontraproduktív, egyoldalú lépés, és a szerencsétlen aláírók azt hiszik, ők testesítik meg a világ lelkiismeretét. Hát nem! Ráadásul rossz, kemény reakciót vált ki a másik oldalon.

@Sakk Matt: megállapításoddal arról, hogy nem érdemes egy kalap alá venni nemzeteket, maradéktalanul egyetértek. A Gazeta Wyborcza siránkozása egyáltalán nem tükrözi a lengyel társadalom többségének véleményét naprimér rakétaügyben. És még hisztis módon az amerikai kormányt is megszégyenítik.

mig8 (törölt) 2009.09.23. 22:37:08

@Sakk Matt:

Ahogy látom, jól felhúztad magad. Csak csigavér, nem vagyunk házasok ;-)

Ne keverd ide az időjárást. A két dolog nem egy súlycsoportba esik.

Emlékeim szerint Napóleon bukta az orosz hadjáratot. Mégohzzá alaposan - a koronájába került.

Csecsenföldön azért küzdenek tudtommal, hogy függetlenek legyenek Oroszországtól. Az eszközeikkel én se értek egyet, de ettől még nem biztos, hogy a földbe döngölésük a helyes megoldás.

Igen, Szakasvili kissé túlértékelte önmagát. Meg is bűnhődött érte. (Na ő az a bolond, akit elrettentő példaként fel lehet használni.)

Nem muszály kommentálni a szemlét. Lehet szólni, hogy neked ez így nem tetszik. El lehet mondani, hogy szerinted, hogy lenne jobb. De fikázni fölösleges.

Azért az megmosolyogtató, hogy te kéred rajtam számon azt, hogy egy kalap alá veszek népeket. Amikor te egy kommenttel előrébb ugyanezt teszed...

@sorhajóhadnagy:

Csak azt tudom szemlézni és kommentálni, amit valahol megírnak. Ha vmit más forrásból tudok meg, akkor igyekszem hozzá keresni sajtót.

De tény, hogy néha szubjektív vagyok. Néha nem tudok eltekinteni attól, amit egyébként megtudtam az ügyről, amiről írok. Az is igaz, hogy az orosz sajtót néha kevésbé veszem figyelembe, mint mondjuk a BBC-t. Ezen igyekszem változtatni, ha lehet.

Igyekszem orosz relációban tekinteni az ügyeket - ld a kubai kölcsön esete -, azonban attól nem szeretnék eltekinteni, hogy felhívjam a figyelmet arra, ha a lépések indoka mögött hibát vélek felfedezni. Szintén a kubai kölcsön a releváns téma.

Én azt szeretném, ha mi magyarok végre nem előítélettel közelítenénk meg az oroszokat, hanem csak úgy mint pl a franciákat. (Nem tökéletesek, megvan a saját hibájuk, de alapvetően jóbarátok és jófejek - bizonyíték rá nem egy kollégám.) De ehhez az kell, hogy tudatosítsuk az előítéleteket is, azt is hogy miért vannak és azt is hogy mi lenne rájuk a helyes válasz. Kis nép vagyunk, de kreatív és alkalmazkodó. Épp ezért hiszem, hogy képesek vagyunk erre, ha akarjuk. (Na ez most csöpögős lett...)

Leginkább az a baj, hogy keveset tudunk az orszokról. De ennek a feloldásához ők is hozzájárulhatnának! Talán ők hitelesebben be tudják mutatni az oroszok észjárását, nem?

A lengyeleket azért meg tudom érteni. Tény, hogy az oroszok többször is elfoglalták Lengyelországot - még akkor is, ha nem a lengyelek miatt tették ezt. De ez is egy olyan kérdés, amiben a lengyelek véleménye akkor fog megváltozni, ha maguk az oroszok tesznek arról tanúbizonyságot, hogy nincs alapja. De addig maradni fog a gyanakvás. Különösen akkor, ha az orosz politikai vezetés az ígéreteit egyik napról a másikra képes megszegni saját rövidtávú érdekeikért. Mert jelenleg sokhelyütt a világban ez a kép él az orszokról az emberekben.

Grúziával kapcsolatban azért azt is látni kell, hogy a térségben az országhatárok erősen kreálltak. Tudtommal Sztálinnak nem kevés köze volt hozzá - pro és kontra egyaránt. Ez önmagában egy feszültségforrás a térségben, amit sokan - sajnos rosszul - az orszok hibájánal rónak fel. (Mondjuk ez nem menti Szakasvilit, nem is akarom őt mentegetni. Ezért talán most zárjuk le ezt a témát.)

Más. Az erről a hétről készülő szemlém alapvetően megint gazdasági természetű lesz. akinek nem tetszik, annak már most mondom, hogy nem muszály kommentálnia.

Sakk Matt 2009.09.23. 23:19:09

@mig8: Ahogy látom, jól felhúztad magad. Csak csigavér, nem vagyunk házasok ;-)

Тévedés az ilyeneket én fülig érő vigyorral szoktam írni.

@mig8: Ne keverd ide az időjárást. A két dolog nem egy súlycsoportba esik.

Mi a különbség? Az időjárást körülbelül ugyanannyi esélyed van megváltoztatni, mint az Orosz Föderáció politikai és katonai döntéshozóinak a döntéseit. Mindkettőt érdemes (lehet) tanulmányozni, például hogy a téged érintő részletekben meg tudd jósolni.

@mig8: Emlékeim szerint Napóleon bukta az orosz hadjáratot.

Attól még Moszkvát elfoglalta.

@mig8: Csecsenföldön azért küzdenek tudtommal...

Ezt is nagyon rosszul tudod. Mindenki másért küzd. A legértelmesebbje pedig nem küzd, hanem dolgozik és gazdagodik.

Ami pedig népek egy kalap alá vételét illeti, nem szokásom. Kellő nemzetközi tapasztalatom van ahhoz, hogy tudjam mekkora hülyeség.

mig8 (törölt) 2009.09.24. 12:59:36

@Sakk Matt:

Rendben akkor ezeket a dolgokat megbeszéltük.

Sidewinder 2009.09.27. 12:59:08

Láttam a "Gyeny D" bemutatóját ami ugye a Kommandó c film koppintása.
Akkor jöjjön az ellenpélda: a Planeta Bur című szovjet Vénusz utazásos sci-fi és annak amerikai koppintása.

Az eredeti,a Planeta Bur:

www.youtube.com/watch?v=JYAw2bqvpa4&feature=related

És az amerikai másolat,az "Utazás a történelem előtti bolygóra ":

www.youtube.com/watch?v=gLstE4gb9Qk&feature=related
süti beállítások módosítása