HTML

Az oroszok már nincsenek a spájzban...

Minden, ami Oroszország - politika, gazdaság, társadalom, kultúra.
Rólunk bővebben: ars blogotica
Ide írhatsz nekünk
Legelkötelezettebb rajongóinknak: Facebook- és Iwiw-klub

Friss topikok

Címkék

abházia (6) abramovics (3) abszurd (5) agresszió (3) alekszij (3) alkohol (6) animáció (13) autó (3) british council (3) bulvár (3) bush (4) cccp (4) cenzúra (3) csecsenföld (4) déli áramlat (5) dél oszétia (8) demokrácia (5) elnök (3) elnökválasztás (8) energia (3) esterházy (3) eu (9) film (11) foci (5) gabona (3) gáz (35) gazdaság (29) gazprom (25) gázvezeték (8) gázvita (5) gorbacsov (5) grúzia (12) gyurcsány (5) háború (8) hodorkovszkij (4) hoki (3) infláció (4) interjú (3) irodalom (7) janukovics (3) jelcin (4) juscsenko (5) kampány (3) karácsony (4) karikatúra (6) kaszparov (3) kaukázus (6) kémkedés (3) képek (6) kína (3) költészet (3) korrupció (4) koszovó (5) kritika (3) kudrin (3) külpolitika (11) kultúra (25) kvn (4) leningrád (7) litvinyenko (3) magyar (3) medvegyev (70) mese (7) monopólium (3) montázs (3) moszkva (14) művészet (5) nabucco (4) nacionalizmus (3) nagy péter (3) nato (6) obama (3) olaj (12) oligarcha (4) oligarchák (3) olimpia (11) orosz (8) oroszország (6) orosz demokrácia (3) peking2008 (6) per (3) peresztrojka (3) poén (5) politika (6) programajánló (3) putyin (82) rajzfilm (4) roman abramovics (4) rotfront (3) rubel (5) sajtófigyelés (3) sajtószemle (8) sport (8) szaakasvili (3) szavazás (4) szavolszkij (3) szentpétervár (13) színház (4) szocsi (6) szovjetunió (6) sztálin (4) tandem (6) társadalom (7) tévé (3) tilos (4) történelem (14) turizmus (5) tyimosenko (5) ukrajna (16) usa (5) utazás (4) választások (15) válság (6) vicc (10) video (3) viszockij (4) vízum (3) vodka (10) vörös hadsereg (3) vörös tér (3) vostock (3) zene (14) zjuganov (3) zsirinovszkij (6) zubkov (4) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

Mennyit ér a bársonyszék?

2009.04.09. 07:49 Nyeznajka

Mint tudjuk, Dmitrij Medvegyev egyik legfőbb vesszőparipája a korrupció elleni harc. Ez nem is nagy baj, hiszen a már világhírűnek mondható orosz korrupció megkeseríti az egyszerű (és nem egyszerű) orosz emberek mindennapjait. Nos, ezért a korrupció elleni harc egyik emblematikus lépéseként, Medvegyev tavaly decemberben aláírta azt a törvényt, amely nem csak a kormány tagjait, az alelnököket, és szövetségi minisztereket kötelezi vagyonnyilatkozatuk benyújtására, hanem azok házastársait és gyerekeit is. Hétfőn pedig jó példával elől járva Medvegyevék - a Putyin házaspárral karöltve  - nyilvánosságra hozták 2008-as évi jövedelmeik deklarációját. Az eredmény: Putyin többet keres Medvegyevnél, de Medvegyevné gazdagabb Putyinánál.

Az Orosz Föderáció elnöki posztja jelenleg 4,14 millió rubelt, azaz 27,6 millió forintot fizet egy évben. Ebben benne foglaltatik a rendszeres fizetés, a különböző prémiumok és egyéb juttatások. Bár ez az összeg duplája a 2007-es elnöki fizetésnek, Dmitrij Anatoljevics azzal, hogy elvállalta tavaly az elnöki felkérést, mintegy megfelezte éves jövedelmét, hiszen 2007-ben több mint 7 millió rubelt keresett. Medvegyev feleségével közösen birtokol egy 367 négyzetméteres lakást, és 4700 négyzetméteres földterületet.

Putyin 4 millió forinttal többet keresett, ám sokkal kevesebb ingatlannal rendelkezik, mint az elnök. Csupán egy 77 négyzetméteres lakást tudhat magáénak, és földje is csak harmadannyi van, mint utódjának. Viszont az autóparkja nagyobb (és menőbb) Medvegyevénél, két ГАЗ М-21-es veterán Volgája is van, egy 1960-as és egy 1965-ös kiadás.

Mellesleg autó-ügyben egész Oroszország azon élcelődik, hogy a jövő évi adóbevallásában már  szerepelnie kell majd annak a Lada, bocsánat Chevrolet Nivának, is amelynek megvételét (és mintegy mellékesen egy 734 millió dolláros azonnali segélyt is) pár napja jelentette be a problémákkal küszködő Volzsszkij Autógyárnak. Sőt vidám emberek már egyenesen azt várják, hogy a mostani nyugati páncélozott luxusautókból álló miniszterelnöki konvoj is csupa Nivából fog állni.

Az oldalbordák párharcában Szvetlana Medvegyeva győzelme nem egy nagy szám, tekintettel arra, hogy Ljudmila Putyina semmilyen jövedelemmel, ingó vagy ingatlan vagyonnal nem rendelkezik. Ezzel szemben Medvegyevné magáénak mondhat egy ’99-es évjáratú Volswagen Golf típusú személygépjárművet.

Követve főnökeik példáját szerdán a kormány nagy része is a nyilvánosság elé tárta vagyoni helyzetét. A miniszteri bársonyszék átlagosan olyan 3-4,5 millió rubelt hozott a konyhára egy év alatt. Némelyeknek, kicsit többet – Alekszandr Kudrin, pénzügyminiszter 5 milliót vihetett haza, némelyeknek kicsit kevesebbet – Szergej Sojgu „katasztrófaügyi” miniszter "csak" 2,7 millió rubelt. Tehát ha az orosz kormány tagja leszel, 18 és 33 millió forint közötti fizetést remélhetsz.

A leggazdagabb kormánytag Jurij Trutnyev ásványkincsekért felelős miniszter, tavaly kis híján 370 millió rubeles bevételt könyvelhetett el (2,47 milliárd forint). Ez azonban nem csoda, hiszen minisztersége előtt sikeres üzletember volt, a permi EKSz cégcsoport társtulajdonosa. 2006-ban azonban eladta részesedését, a tőkét annak kezelői pedig folyamatosan forgatják. (Belegondolni is félelmetes, mekkora lehet ez a tőke, ha ennyit jövedelmez).

Bár a kormány legtöbb tagja átlagos életet él (értsd: furikázzák magukat a menő autóikon, a élnek a menő házaikban), némelyiküktől nem áll távol az aszkéta életmód. Az említett, jól kereső Kudrinnak, és távközlési miniszter Igor Scsugolevnek sincs saját lakása, vagy egyéb ingatlana (sőt ez utóbbinak még autója se), a régiós fejlesztési miniszternek Viktor Baszargin pedig csupán egy garázs ura.

Hogy mekkora szerepe van a korrupció elleni harcban az ország vezetőinek adóvallása, mindenesetre kétséges. Persze világos, hogy csak egy gesztusról van szó, de az mindenesetre elgondolkoztató, hogy a Novaja Gazeta szavazásán csak a válaszadók 7%-a gondolta úgy, hogy igenis van ennek jelentősége, 60% szerint pedig nincs. A maradék 33% pedig a költői „miért, folyik a korrupció elleni harc?” kérdésre tették le a voksukat. És sajnos nekik is igazuk van.


9 komment  • Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel!

Címkék: lada putyin volga adóbevallás medvegyev kudrin trutnyev sojgu

A bejegyzés trackback címe:

https://oroszorszag.blog.hu/api/trackback/id/tr251054920

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Benzoate Ostylezene Bicarbonate · http://fbi.gov 2009.04.09. 08:15:21

nem teljesen a tárgyhoz tartozik, csak egy kis magyarázatot kérnék: ki vette meg a Nivát? vagy Ladát? vagy micsodát? nem értem a mondatot ill. hogy miről szól. :( bocs

Super 64 2009.04.09. 08:41:05

Putyin vett egy Nivát. Ez korábban Lada Niva néven futott, de immáron Chevrolet Niva a becsületes neve a postban foglaltak alapján.

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.04.09. 09:08:15

Az indexről a mútlkor megtudhattuk, hogy mindketten szegények:

index.hu/kulfold/2009/04/06/putyin_es_medvegyev_is_szegenyek/


Vajon a többi pénzt hol rejtegetik a korrupció élharcosai? Svácjban netán, vagy a Bahamákon?

osborne 2009.04.09. 09:32:28

@agyvihar: Mol részvények? ;]

és kb annyira lehetnek valósághűek ezek a bevallások mint itthon

Nash vs. Keynes 2009.04.09. 15:56:30

Misztikus dolgok ezek, nehéz elhinni, hogy a hatalmukhoz képest ennyire "szegények", viszont semmivel sem gazdagabbak mint pl az amerikai elnökök. Azok vagyonbevallásában miért nem kételkedünk? :)

Sidewinder 2009.04.14. 22:52:44

Sziasztok. Super64. A Lada Niva meg a Chevrolet Niva 2 külön dolog. Lada Nivát zsír újonan kaphatsz itthon is,Chevrolet Nivát csak az oroszoknál. A Chevrolet Niva egy modern formájú Niva amit a GM és a VAZ közösen fejlesztett ki,pontosabban a GM adott hozzá pénzt h beindulhasson a gyártás. Ennek eredményeként a VAZ és a GM egy a VAZ anyacégtől teljesen külöálló vegyes vállalatot hoztak létre ami csak a Chevy Nivák gyártását végzi. Hogy Putyin milyet vett nemtom mert képet nem láttam eddig róla,ill ahova beillesztettek képet,az egy "sima" 1700-as Lada Nivát mutatott. Ha csak közúton akar vele jampizni akkor Chevy Nivát vett,ha terepjárót akart magának akkor a Lada Nivát.Amúgy a nálunk is kapható Lada Niva jelenleg hivatalosan "Lada 4x4" néven fut,csak hogy bonyolítsam a képet:). És bár a hátsó lámpákat előnyére megváltoztatták(mert emiatt mélyebbre nyílik a csomagtér ajtó mint az 1600-ason és így nem kell olyan magasra emelni a csomagot,vagy a vadászkutya nem kell olyan nagyot ugorjon,és szerintem szebb is így ),külsőre szinte semi egyéb változtatás sincs azon a 30 éves formán ami már az 1600-ast is jellemezte. Viszont belül sok változás van az 1,7i Lada Nivában az 1600-hoz képest,kisebb fogyasztású új motor,szervókormány,stb.De még mindig kiválóan bírja a nehéz terepet.

Sidewinder 2009.04.14. 23:11:17

A Chevy Niva gyártására külön vállaltot azért hoztak létre,mert a Lada (az AvtoVAZ)egy stratégiai vállalat és a jelenlegi orosz vezetés nagyon helyesen vigyáz a stratégiai vállalatokra.Az Avtovaz, a Roszoboronexport állami hadiipari exportcég tulajdona. Az oroszoknál zen kívül van egy olyan törvény is tudtommal ami nem engedélyzi egy külföldi befektető, egy orosz stratégiai cég 25%-nál többet birtokoljon(a VAZ 25%-ban a Renault-é,a többi orosz tulajdon).Ha több külföldi fektet be,a tulajdonrészük összességében nem haladhatja meg a 40%-ot,így nem lehet kicsórni a vállalatot machinációkkal küföldi tulajdonba.Remélem jól tudom ezeket a szabályokat.

Nyeznajka · http://oroszorszag.blog.hu 2009.04.14. 23:19:42

@ASH-25: Köszönjük a pontosítást. Örülök, hogy a Belsőségről is ide szokott szakadni néha valaki. De tényleg. :)

mig8 (törölt) 2009.04.20. 13:19:13

Bocsi, hogy közbeszólok, de ezt a törvényt nem lehetne a magyar helyzetre alkalmazva nálunk is bevezetni? Sokat segítene, pl a Szurgutnyeftyegaz esetében is...