HTML

Az oroszok már nincsenek a spájzban...

Minden, ami Oroszország - politika, gazdaság, társadalom, kultúra.
Rólunk bővebben: ars blogotica
Ide írhatsz nekünk
Legelkötelezettebb rajongóinknak: Facebook- és Iwiw-klub

Friss topikok

Címkék

abházia (6) abramovics (3) abszurd (5) agresszió (3) alekszij (3) alkohol (6) animáció (13) autó (3) british council (3) bulvár (3) bush (4) cccp (4) cenzúra (3) csecsenföld (4) déli áramlat (5) dél oszétia (8) demokrácia (5) elnök (3) elnökválasztás (8) energia (3) esterházy (3) eu (9) film (11) foci (5) gabona (3) gáz (35) gazdaság (29) gazprom (25) gázvezeték (8) gázvita (5) gorbacsov (5) grúzia (12) gyurcsány (5) háború (8) hodorkovszkij (4) hoki (3) infláció (4) interjú (3) irodalom (7) janukovics (3) jelcin (4) juscsenko (5) kampány (3) karácsony (4) karikatúra (6) kaszparov (3) kaukázus (6) kémkedés (3) képek (6) kína (3) költészet (3) korrupció (4) koszovó (5) kritika (3) kudrin (3) külpolitika (11) kultúra (25) kvn (4) leningrád (7) litvinyenko (3) magyar (3) medvegyev (70) mese (7) monopólium (3) montázs (3) moszkva (14) művészet (5) nabucco (4) nacionalizmus (3) nagy péter (3) nato (6) obama (3) olaj (12) oligarcha (4) oligarchák (3) olimpia (11) orosz (8) oroszország (6) orosz demokrácia (3) peking2008 (6) per (3) peresztrojka (3) poén (5) politika (6) programajánló (3) putyin (82) rajzfilm (4) roman abramovics (4) rotfront (3) rubel (5) sajtófigyelés (3) sajtószemle (8) sport (8) szaakasvili (3) szavazás (4) szavolszkij (3) szentpétervár (13) színház (4) szocsi (6) szovjetunió (6) sztálin (4) tandem (6) társadalom (7) tévé (3) tilos (4) történelem (14) turizmus (5) tyimosenko (5) ukrajna (16) usa (5) utazás (4) választások (15) válság (6) vicc (10) video (3) viszockij (4) vízum (3) vodka (10) vörös hadsereg (3) vörös tér (3) vostock (3) zene (14) zjuganov (3) zsirinovszkij (6) zubkov (4) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

Világégés gyufákkal, paranoia drótból - az orosz animációs filmek legjobbjai

2009.03.19. 07:49 Nyeznajka

Úgy vélem az orosz animációk legnagyobb klasszikusai után itt az ideje, hogy egy kicsit a jelenre fordítsuk a figyelmünket. Mielőtt azonban még belevetnénk magunkat a legújabb stúdiók munkásságába – ami feltett szándékom a közeljövőben – mintegy átmenetként engedjétek meg, hogy bemutassam Garri Bargyint.

Átmenetként, mert bár Bargyin a mai napig aktív, lassan de biztosan közeledik a hetven felé, kisfilmjeit már több mint harminc éve gyártja. 1975-ben még az állami Szojuzmultfilm műhelyében készült első mesefilmje „Elérni az eget címmel”. A következő tizenöt évben, tizenöt animációs alkotás került ki a keze közül, melyek többségének ő a szerzője és rendezője is. a Szojuzmultfilm megszűnésekor aztán csapatával megalapítja saját stúdióját „Sztajer” néven. Itt folytatja a munkát, ha nem is olyan mennyiségben, de a megszokott minőségben. Mára a tarsolyában tudhat három Nika-díjat, sőt még egy Arany Pálmát is.

Bargyin stílusára jellemző, hogy képes akármilyen tárgyat életre kelteni. Rögtön első komolyabb témát boncolgató filmjében a „Konfliktus”-ban a gyufákat választotta szereplőinek. Az erősen háborúellenes filmben a kék és zöld fejű gyufák határkonfliktusát láthatjuk elmérgesedni. A célzás félreérthetetlen (1983-at írunk): egy konfliktus ma már az emberiség létét veszélyezteti.

A „Házasság” című munkájában a madzagok életét mutatja be. Vagyis az emberek életét – madzagokkal. Persze felmerül az emberben a kérdés: biztos, hogy érdekes egy olyan film, amiben két darab kötél szerepel, akiknek a feje egy-egy csomó, amin valljuk be viszonylag kevés érzelem tud megmutatkozni. Biztos.

Bargyin a „Banket”-ben bemutatja, hogy egyáltalán nincs szükség arra, hogy lássunk valakit ahhoz, hogy érzelmeket, sőt személyiségeket kapcsoljunk hozzájuk. A történet egy terített asztal bemutatásával indul, mely láthatóan készen áll a vendégsereg fogadására, amely nem is marad el. Látjuk, hogy kihúzzák a székeket, elkezdik fogyasztani az ételeket, csak épp a személyek láthatatlanok. És mégis, pusztán a tárgyak mozgásából érthető minden.

Az említett Arany Pálmát a „Cikornyák”-ért hozhatta el Cannes-ból. Ismét tudott újítani, ezúttal egy drótember életét követhetjük figyelemmel. Először egy teljesen normális drótembert látunk, aki drótfákat, és drótkáposztát ültet, ám folyamatosan megőrjítik a külvilág kellemetlenségei, először drótmadárijesztőt, utána drótkutyát készít. Majd a saját védelmét egészen abszurd szintre emeli, drótkerítést csinálva házából, kutyájából, de még tulajdon asszonyából is. A filozófiai ciklusának zárása az Adagio című alkotás a szürke tömeg tolerancia-hiányát mutatja be, amely képtelen elfogadni a tőle eltérő, különböző „személyeket”. Idézőjellel, mert ha eddig még nem említettem volna, ezúttal origami figurákról beszélünk.

Mielőtt azonban még valaki abba a tévedésbe esik, hogy Bargyin egy menthetetlenül pesszimista ember, vessünk egy pillantást két másik filmjére. A „Farkas end Piroska” (sic!) a rendszerváltás évében készült, az utolsó Szojuzmultfilmes alkotás. A rendszer omladozása már a nyitó Munkás és kolhoznyica szoborparódián látszik. A film az ismert mese zenés újragondolása, olyan vendégszereplőkkel, mint Géna krokodil vagy a hét törpe. (Az eddigiekkel ellentétben itt már a teljes élvezhetőség kedvéért nem árt egy kis orosz nyelvtudás, és zeneismeret sem.) A zenének mindig nagy szerepe van Bargyin műveiben. A Farkas end Piroskában gyerekkora kedvenc dalait dolgozza fel, míg a Csizmás Kandúrban a szívéhez legközelebb álló komolyzenei darabokat. A „Csizmás Kandúr”-on már nem annyira a rendszerváltás eufóriája, hanem az azt követő kiábrándultság érződik, sok-sok humorral és öniróniával persze. Ennek a részletes ismertetésébe már nem kezdek bele, javaslom helyette minél több fent említett Bargyin mű megtekintését. Alább a „Konfliktus” látható.

 

 

A rovat eddigi posztjai: 
Cseburáska és Krokodil Géna
Háztetey Károly és Kisöcsi
Kot Leopold
Micimackó
Nyeznajka kalandjai

Nu pogodi

 


Szólj hozzá!  • Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel!

Címkék: film mese animáció garri bargyin

A bejegyzés trackback címe:

https://oroszorszag.blog.hu/api/trackback/id/tr541010974

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.