HTML

Az oroszok már nincsenek a spájzban...

Minden, ami Oroszország - politika, gazdaság, társadalom, kultúra.
Rólunk bővebben: ars blogotica
Ide írhatsz nekünk
Legelkötelezettebb rajongóinknak: Facebook- és Iwiw-klub

Friss topikok

Címkék

abházia (6) abramovics (3) abszurd (5) agresszió (3) alekszij (3) alkohol (6) animáció (13) autó (3) british council (3) bulvár (3) bush (4) cccp (4) cenzúra (3) csecsenföld (4) déli áramlat (5) dél oszétia (8) demokrácia (5) elnök (3) elnökválasztás (8) energia (3) esterházy (3) eu (9) film (11) foci (5) gabona (3) gáz (35) gazdaság (29) gazprom (25) gázvezeték (8) gázvita (5) gorbacsov (5) grúzia (12) gyurcsány (5) háború (8) hodorkovszkij (4) hoki (3) infláció (4) interjú (3) irodalom (7) janukovics (3) jelcin (4) juscsenko (5) kampány (3) karácsony (4) karikatúra (6) kaszparov (3) kaukázus (6) kémkedés (3) képek (6) kína (3) költészet (3) korrupció (4) koszovó (5) kritika (3) kudrin (3) külpolitika (11) kultúra (25) kvn (4) leningrád (7) litvinyenko (3) magyar (3) medvegyev (70) mese (7) monopólium (3) montázs (3) moszkva (14) művészet (5) nabucco (4) nacionalizmus (3) nagy péter (3) nato (6) obama (3) olaj (12) oligarcha (4) oligarchák (3) olimpia (11) orosz (8) oroszország (6) orosz demokrácia (3) peking2008 (6) per (3) peresztrojka (3) poén (5) politika (6) programajánló (3) putyin (82) rajzfilm (4) roman abramovics (4) rotfront (3) rubel (5) sajtófigyelés (3) sajtószemle (8) sport (8) szaakasvili (3) szavazás (4) szavolszkij (3) szentpétervár (13) színház (4) szocsi (6) szovjetunió (6) sztálin (4) tandem (6) társadalom (7) tévé (3) tilos (4) történelem (14) turizmus (5) tyimosenko (5) ukrajna (16) usa (5) utazás (4) választások (15) válság (6) vicc (10) video (3) viszockij (4) vízum (3) vodka (10) vörös hadsereg (3) vörös tér (3) vostock (3) zene (14) zjuganov (3) zsirinovszkij (6) zubkov (4) Címkefelhő

Licenc

Creative Commons Licenc

Biztos recept a sikerre: Tanulj oroszul

2008.09.23. 07:49 Nyeznajka

Ez a poszt arra buzdít, hogy tanuljanak sokan oroszul. Az esetleges első benyomásoknak elébe menve, nem egy nyelviskola reklámja. Igyekszem jó indokokat találni rá. Bobby Fisher (amerikai legnagyobb sakk-legenda) például azért állt neki oroszul tanulni, mert akkoriban a sakk irodalom 40%-a csak oroszul volt elérhető. No, meggyőző voltam?

Kis hazánkban is egyre gyakrabban hallani olyan véleményeket, melyek szerint ha az ember sikeres akar lenni, tanuljon meg oroszul. Ennek több oka is van. Egyrészről, azért mert manapság az oroszok feljövőben vannak és nem csak katonai-szempontból, hanem gazdaságilag is (bár legyünk őszinték, jobban örülnénk, ha inkább gazdasági szempontból jönnének). Egyre több olyan terület van, ahol nagy sikerrel hasznosíthatjuk, igény van (lenne) orosz nyelvtudásunkra. És ez a lenne rávilágít a másik okra is.

Gyakorlatilag ma Magyarországon a kutya sem beszél oroszul. Egy a Szonda Ipsos által még 2007 nyarán végzett (Heti válaszban publikált) felmérés szerint, a magyarok 2%-a beszél jól, és 4%-a valamennyire szláv nyelvet. Félreértés ne essék, nem oroszt, szláv nyelvet. Szláv nyelvből meg van vagy tizenöt. Persze nincs kétségem afelől, hogy ennek a hat százaléknak sokkal nagyobb hányadát adja az orosz, mint mondjuk a ruszin, vagy a bosnyák, de akkor is. Legjobb esetben is a magyarok 2-3%-a beszél valamilyen szinten oroszul. Elhanyagolható mennyiség.

Mókás ez azért is, (bár cseppet sem meglepő), hogy azért az átkosban mindenkinek kötelező volt tanulni oroszul. Azonban a korszak orosz-tanítása legendásan botrányos volt. A tanulók teljesen motiválatlanok voltak, a tanárok sokszor „két leckével jártak a tananyag előtt”. (ha valakinek van valamilyen jó sztorija a témában, az bátran küldje be levélben, és helyt adunk neki hasábjainkon).

Aztán jött a rendszerváltás, élesen elhatárolódtunk a szocializmustól, egy időre Oroszországtól, és az orosz nyelvtől is. A nagymennyiségű orosz tanár átképezte magát valamilyen menő nyugati nyelvre, (többségük mára örül, ha pár szót megért egy bonyolultabb mondatból) és egy időre az orosz szinte teljesen el lett felejtve. Mostanában érzékelhető talán valamiféle pozitív változás.

A nagy felismerés (gyk. hogy oroszt kell tanulni) egyébként nem hungarikum. Nyugaton is egyre inkább jellemző, hogy oroszul kezdenek tanulni a diákok. Nagy segítséget jelenthet e gyönyörű nyelv elsajátításában, hogy a nagyobb orosz városokban elkezdték felismerni a külföldi diákokban rejlő lehetőségeket. Mára már rengeteg nyelviskola működik, ahol az oroszt, mint idegen nyelvet oktatják, ha ügyes az ember, talál családot, akik elszállásolják. Hol vannak már azok az idők, amikor egy külföldi meg volt lőve Moszkvában, mert térképet nemzetbiztonsági okokból nem kaphatott.

Summa summárum emberek tanuljatok oroszul, mert ez kell a sikerhez, és boldogsághoz! Különben is, kinek kell bármi más érv, ha az ember szeme előtt ott lebeg az, hogy olvashat Dosztojevszkijt, meg Csehovot eredetiben.

A poszt írójának egyébként nagy dilemma volt megírni ezt a bejegyzést, hiszen ha az orosz tanulásra buzdít, rontja saját esélyeit a piacon. De aztán rájött, hogy a ragozásnál úgyis kihullik a férgese, a melléknévi- határozói- és egyéb-igeneveknél pedig végleg elválik az ocsú a búzától. Aki meg ezekkel megbirkózik, az megérdemli.

 


38 komment  • Tetszett a bejegyzés? Iratkozz fel!

Címkék: nyelvtanulás orosz nyelv

A bejegyzés trackback címe:

https://oroszorszag.blog.hu/api/trackback/id/tr47676899

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mig8 2008.09.23. 10:00:55

Kicsit árnyalnám a képet: sokan beszélnek ma idehaza oroszul. Igaz, ez főleg 40-egynehány évtől fölfelé. Szóval kezdenek kiöregedni...

Tovább árnyalja a helyzetet az, hogy ma Magyarországon nincs igazán jó orosz nyelvkönyv. Alapozónak ugyan ott a Шаг за шагом, de azért ez se tökéletes. Ha vki pedig középfokra szeretné felfejleszteni magát, akkor annak ott a Havronyina-féle könyvek. Kis szépséghibájuk, hogy a 70-es években íródtak, az akkori nyelvtanulás szemléletét tükrözik. Azóta nem fejlesztették és korszerűsítették őket.

Akinek ez elég, annak válljon egészségére. Akinek viszont nem - mint nekem is - annak nagyon kell keresgélnie a piacon. Vagy menjen ki Moszkvába és szerezzen be ott egy jó orosz nyelvkönyvet - bár ez erősen elméleti lehetőség. :-)

Mirko 2008.09.23. 10:07:01

Akkor, azt hiszem, jól csináltam. :]

Magdi59 2008.09.23. 10:27:13

Sziasztok! Új vagyok, még csak próbálkozom... Remélem, sok hazsnos információhoz fogok jutni ezen az oldalon.
Magdi

Nyeznajka · http://oroszorszag.blog.hu 2008.09.23. 12:05:59

mig8 2008.09.23. 10:00:55
Szerintem a 40egynéhány felettiek sem beszélnek oroszul. Persze akadnak emberek, akiknek megmaradt valami, de tapasztalataim szerint a többségnek kimerül a tudása abban, hogy "здравствуй" meg "товарищ". A nagyon menők tudják még, hogy "я к вам пишу чего же боле" (aka. Tatjána levele), de ezzel kifújt. És a statisztikában is megjelenne, ha a 40-60 éves korosztályban sokan beszélnék a nyelvet.

Hartman-Horváth-Kun: Orosz nyelvtan gyakorlatokkal c. könyve nem rossz, 2004-ben lett átdolgozva. Már nem kommunista szlogenek a példamondatok :)

Mirko · standard.blog.hu 2008.09.23. 10:07:01
Gratulálok! Egyébként elkezdtem végigolvasni a moszkva-blogodat, bár egy kicsit talán keserűre sikeredett. :)

Magdi59 2008.09.23. 10:27:13
Mi is reméljük.

Mirko 2008.09.23. 16:24:10

Megtisztelsz. :] (Most már tudom, mit csináltam rosszul - és nagyon vágyom vissza.)

A gratulációt pedig köszönöm szépen, persze be kell vallanom, van hová fejlődnöm még (nem is kicsit). Majd teszek róla. :]

Vicces egyébként, hogy mikor érettségi előtt beadtam a felvételi papírokat, mindenki nézett nagyot, hogy miért megyek oroszra, én meg mindenkinek türelmesen elmagyaráztam, hogy használható orosznyelv-tudással nem elég fiatal rendelkezik ahhoz a szükséglethez képest, ami a hamarosan végetérő "tavarisi, konyec"-érában lesz. Ezt szeretném meglovagolni, mondtam.
Mostanában, mikor mondom, hogy oroszos képzésekben vagyok, már mindenki megértően bólogat, hogy igen, ez egy okos befektetés, nagy szükség van-lesz oroszosokra. :]

Mirko 2008.09.23. 16:27:21

Hűha. Szóval: most van a "tavarisi, konyec"-éra, de ez nemsokára véget fog érni, és az utána következő időben kellenek majd a fiatal oroszosok. Szóval így. :]

mig8 2008.09.23. 22:15:12

Nyeznajka. Kösz a tippet, meg fogom venni.

Hozzá tartozik az igazsághoz, hogy nem vagyok vmi jó nyelvtanulásban. A németet is 7 évig nyüstöltem, mielőtt letettem a középfokot, pedig sváb lennék, vagy mi. :-)

Dehát gyakorlás a tudás anyja, majd meglátjuk, hogy mire jutok vele.

kivilágítatlan fekete kerékpár 2008.09.24. 11:24:55

Nekem úgy tűnik, hogy nyugaton a nagy orosztanulási bumm a nyolcvanas évek végén, kilencvenes évek elején volt. Persze lehet, h ismét kezd feljönni a dolog. Különben oroszul tanulni rémálom. :)

Mirko 2008.09.24. 12:16:03

kivilágítatlan fekete kerékpár 2008.09.24. 11:24:55

Előbbiről nem tudok sokat mondani, mert akkoriban a játékautó-tologatásban, kislányhaj-huzogatásban és homokvár-építésben voltam érdekelt leginkább. :]

A rémálomról pedig: sokban befolyásolja, hogy akarja-e az ember, vagy kényszer. (Mondjuk az biztos, hogy még az előbbi esetben is vannak húzós pillanatok a dologban...) :]

Csíktalan Tigris 2008.09.24. 18:55:14

Kis hazánkban azért szeretik az emberek megmagyarázni, miért nem beszélnek nyelveket. Én is 20 év után kezdtem újra oroszul tanulni, és az a véleményem, hogy aki az internet segítségével sem tud haladni, az ne másban keresse a hibát. A Multitran szótár nekem tökéletesen megfelel (igaz, jól kell tudni hozzá angolul, de én most már 4. nyelvként tanulom az oroszt, nekem nem gond) és a régi középiskolai nyelvtankönyv az alapozáshoz teljesen megfelelő. Túl lehet lépni azon, hogy Lenin szerepel a példamondatokban, mert a táblázatok jók és az alapok nem változtak. Szókincs színesítéséhez pedig Fenyvesi szlengszótárát szívből ajánlom mindenkinek...

Csíktalan Tigris 2008.09.24. 19:34:22

Ja, és szeretem a blogotokat... gyakran ellátogatok ide és ez is segít a tanulásban (többek között). Hajrá!

Cortazar 2008.09.25. 15:02:21

Én most kezdtem, antikvár szótárakat,
Oszipova: Kulcs című könyvét és a YouTube: Huliganov orosz leckéit használom (ez utóbbit különösen ajánlom).

Nyeznajka · http://oroszorszag.blog.hu 2008.09.25. 19:57:57

Csíktalan Tigris 2008.09.24. 18:55:14
Minden tiszteletem azoké, akik egyedül tudnak nyelvet tanulni, de én pl erre képtelen vagyok. Szerintem jó, ha van egy tanár, aki kijavítja a hibáidat (fogalmazásaidat), kiejtésben segít..
Őskomcsi nyelvkönyből is meg lehet tanulni a nyelvtant, csak mára már igen furcsán hat egy olyan példamondat, hogy "товар - продукт труда".
A szlengszótárat nem ismerem, de úgy nézem érdemes belőle beszerezni egyet :)

Cortazar 2008.09.25. 15:02:21
Na ha van egy valami, amin nem érdemes spórolni szerintem az a szótár. A régi szótárból, legyen akármilyen vaskos, rengeteg új szó hiányzik. Mára nagyon elavulttá vált.
Én például a középfokú nyelvvizsgám során, végig a mellettem ülő szótárából dolgoztam, mert az enyémben nem voltak benne a dolgok, neki meg volt annyi esze, hogy beszerezte az újat. (hatalmas mázlim volt, mert a Rigó utcában, ugye együtt írják az összes nyelv írásbelijét, de pont oroszos ült mellettem, aki még jófej is volt, meg a felügyelők se bántottak miatta. :)
Persze baromi drága, de egy szint után nélkülözhetetlen.

Mindenkit szeretünk, aki szeret minket, látogassatok gyakran minket, kommentezzetek sokat, ajánljátok a blogot anyukának, apukának, testvéreknek, barátoknak, barátnőknek, szomszédoknak etc.
Mi meg cserébe igyekszünk gyakran frissülni. Ugye? :)

Pocakos · http://pocakos.blogspot.com 2008.09.26. 09:25:59

Sok igazság van mig8 (2008.09.23. 10:00:55) meglátásában, megállapításában, és igencsak sztereotip Nyeznajka (2008.09.23. 12:05:59) nyegle válasza: "...Szerintem a 40egynéhány felettiek sem beszélnek oroszul. Persze akadnak emberek, akiknek megmaradt valami, de tapasztalataim szerint a többségnek kimerül a tudása abban,...."

1945 utántól egészen a 80-as évekig a (külföldi) továbbtanulás egyetlen lehetősége (és záloga) a Szovjetunió volt. (aztán a KGST országok, mindenekelőtt az NDK (német), majd később Kuba (spanyol) - akkoriban az egyén jövője szempontjából az orosz tűnt az egyetlen járható utnak. Arról nem beszélve, hogy az orosz ismeretével jól el lehetett boldogulni a többi "szláv nyelvű" országban is. Tehát, igenis (jól) beszélnek oroszul a SZU-ban végzettek (lásd Horn, Juszt, Frei), akik száma évente kb. 1000-re tehető. Valamint a katonai elite - elsősorban a pilóták, az "összekötők", a titkosszolgálat (BM) emberei, a laktanyákat kiszolgáló polgári személyzet stb. a "külkereskedők" stb. Ehhez még hozzájönnek a "vegyesházasságok" - és azok csemetéi. Vagy itt van pl. a történész Krausz Tamás. Soroljam még?

Megjegyzem, Nyeznajka "polgári" neve alapján ugyancsak nem tankönyvből sajátította el e nyelv rejtelmeit.

Nyeznajka · http://oroszorszag.blog.hu 2008.09.26. 10:41:25

Pocakos · pocakos.blogspot.com 2008.09.26. 09:25:59
Csak én érzem úgy, hogy kicsit személyeskedő lett ez a komment?

A sztereotip és nyegle válaszomról még: Kezdjük a végén. Jó a polgári nevemből levont következtetésed, valóban nem csak tankönyvből sajátítottam el a nyelv rejtelmeit. Pont ezért már elég régóta beszélek annyit oroszul, hogy meg tudjam állapítani valakiről, hogy mennyire beszéli a nyelvet. Ráadásul mivel valljuk be a keresztnevemből az oroszra asszociáláshoz nem kell túl sok ész, ezt mások is meg szokták tenni, és jellemzően a 40 év feletti korosztály rögtön meg is osztja velem orosz-tudása szintjét. Persze nem reprezentatív a felmérésem, de a személyes tapasztalataim azt mutatják, hogy az esetek többségében elfelejtődött a 20 évvel ezelőtti középszintű nyelvtudás.

Persze sokan végeztek kint. Persze sokan voltak kémek meg besúgók, sok a vegyesházasság, meg a csemeték. De attól mert mondasz 4 híres embert akik tudnak oroszul, nem lesz a népesség szempontjából számottevő a mennyiségük. (pl ha feltételezzük, hogy a 60 óta kint végzettek még mind beszélik a nyelvet, az mondjuk 45000 ember a lakosság 4,5ezreléke...)

A posztban a statisztikából egy elég optimista becslést végeztem, hogy hányan beszélhetnek ma oroszul. Ez ugye 2-3%. Ha vesszük, hogy 40év felettiek felülreprezentáltak ebben a pár százalékban, akkor legyen köztük egy az arány 5-6%. Szerintem ez még nem igazolja a "sokan beszélnek ma oroszul állítást".

A negyven év feletti értelmiségiek körében biztos még jobb az arány. De egy, nem róluk volt szó, kettő, szerintem még rájuk sem igaz a "sokan".

mig8 2008.09.26. 13:25:59

Pocakos, köszönöm az elismerést, jól esett. :-)

De emberek, ne menjünk bele abba, hogy hányan beszélik az oroszt! Biztos vagyok benne - és gondolom más is -, hogy kevesebben, mint kellene. Vagy inkább: azok között, akiknél fontos lenne (politikusok, a gazdasági elit), szóval közöttük feltűnően kevesen beszélik a nyelvet.

misc · http://misc.blog.hu 2008.09.26. 19:46:17

hehe én pont ma kezdtem az orosztanulást a Puskin Intézetben.. eddig.. nehéz..

szüleim mindketten több, mint 10 évig tanultak oroszt, heti elég sok órában.. és mára egy-két betanult kifejezést leszámítva az egészet elfelejtették. Pedig 10 év alatt azért elég jól meg lehetne tanulni egy nyelvet.

Sleepy Gonsales 2008.09.26. 20:35:46

Hogyan lehet oroszt tanulni?
Halgassatok jó zenét:

thepiratebay.org/torrent/4174135/Leningrad_-_Diskografija

Leningrad - Diskografija / Rock / 1999-2007 / 320kbps

Albums:
1-Mat bez elektrichestva(1999)
2-Vtoroi Magadanskiy(1999)
3-Dachniki(2000)
4-Made in zhopa(2001)
5-Pulja+(d1)(2001)
6-Pulja+(d2)(2001)
7-Piraty XXI veka(2002)
8-Tochka(2002)
9-Dlja millionov(2003)
10-Udelyvajet Americu(Nachalo)(2003)
11-Udelyvajet Americu(Konec)(2003)
12-Babarobot(2004)
13-(Ne)Polnoje sobranije sochineniy(2004)
14-Huynja
15-Hleb(2005)
16-Babje leto(2006)
17-Avrora(2007)
18-Bumer-SoundTrack

Sleepy Gonsales 2008.09.26. 20:37:59

Ezt meg mutassátok meg a gyereknek otthon, talán ha látja, hogy mi minden érhető el oroszul, kedvet kap hozzá:

www.toondra.ru/flash/leningrad.htm

Создание флэш клипа для группы "Ленинград" на песню "Меня зовут Шнур".

Sleepy Gonsales 2008.09.26. 20:39:36

Remélem senki sem minősíti kalózkodásnak olyan zene letöltését, ami itthon egyáltalán nem elérhető. :-)

Nyeznajka · http://oroszorszag.blog.hu 2008.09.26. 21:16:32

SCUMM! Köszönöm az elismerést, jól esett. :)

Gondolom nem nulláról kezdted az orosz-tanulást, vagy igen? Meddig vagy kint, ha nem titok? 4 hónapot?


Sleepy Gonsales
Jó dolog az orosz zene hallgatása, bár tudni kell hozzá valamilyen szinten már, hogy értse az ember a leningrádot. addig meg marad a csungacsanga, meg a V trave szigyel kuznyecsik :)

Orosz zene letöltéséről meg ez a hivatalos álláspont a blogon:
oroszorszag.blog.hu/2008/05/14/hogy_tolti_az_orosz_linkek

Sleepy Gonsales 2008.09.26. 22:02:00

Nyeznajka

Na, itt kéne nékem némi eligazítás, semmit sem tudok letölteni. Скачать ДДТ mp3. ВСЕ альбомы: ide kattintva csak egy másik oldal jön be, ha egyenként akarok számokat tölteni, akkor hosszas homokórázás után szintén nem történik semmi. :-(

Nyeznajka · http://oroszorszag.blog.hu 2008.09.26. 22:14:37

Sleepy Gonsales 2008.09.26. 22:02:00
Miért nem ahhoz a poszthoz írtad? Oda válaszoltam...

misc · http://misc.blog.hu 2008.09.26. 22:47:41

ja én a magyarországi Puskin Intézetre gondoltam... ők az Andrássy úton vannak :)

dansun 2008.09.27. 11:03:06

Tetszik a blog, én is most kezdtem az Oszipova: Kulcs könyvből tanulni. Amúgy pedig:
русских больше нет в кладоваой!

Csíktalan Tigris 2008.09.27. 16:55:58

Dansun, kérlek!

русские в кладовой...

Mondom én, hogy nem árt a nyelvtant is tanulmányozni,akármilyen kommunista csökevény is. Nem csak abból áll a nyelv, hogy
пойдём поебёмся... bár én is szívesen tanulok ilyeneket... is...

dansun 2008.09.27. 20:23:24

Upsz, tényleg elírtam. Közben barátnőm is kijavított:
в кладовой больше нет русских
Amúgy őt is megkérdeztem, hogy szerinte a magyarok hány százaléka beszél oroszul. Azt mondta, ő nem tudja, de a tapasztalata alapján 100-ból 5 ember mondja hogy tud, de abból 1 aki tényleg meg is érti, ha elkezd oroszul beszélni. Szerinte nagyon kevesen értik is az oroszt.

Csíktalan Tigris 2008.09.27. 20:49:23

Igen, ez a változat a tökéletes... sajnos, a többi nyelvről is elmondhatjuk ezt. Aki azt mondja, hogy tud németül v. angolul, tízből öt éppen csak makog, és egy mondatban három hibát ejt, ami hagyján, de nem azért, mert kezdő, hanem mert nem törődik vele. "Úgyis megértik"... Saját állításod alapján pedig te is kezdő vagy én meg csak 3 hónapja tanulok, mégis összehoztunk egy helyes mondatot. Hajrá!

haladó linuxos 2008.10.09. 22:22:44

sziasztok, 18 vagyok (érettségi előtt) és nagyon kedvet kaptam az orosz nyelvtanuláshoz,a libriben találtam pár kezdőknek szólókönyvet,
www.libri.hu/hu/talalati_lista/?search_cat=cim&pr_type=book&text=orosz+nyelvk%F6nyv&x=0&y=0

van vkinek tapasztalata vmelyik könyvről? Egyre többet olvasom a blogot,és tetszik, csak így tovább:)
Én örülnék ha a "lenines" könyvből tanulhatnék, érdekes lenne :)

Nyeznajka · http://oroszorszag.blog.hu 2008.10.09. 22:52:07

@haladó linuxos 2008.10.09. 22:22:44
Kezdetnek vagy a Sag za Sagom (Székely-Székely), vagy a Kulcs (Oszipova) jó. Én az előbbit ismerem, anno nagyon jónak számított, utóbbit fentebb ketten is említették, tehát lehet nem rossz. Magát a könyvet én még nem láttam, de Oszipova elismert orosz tanár Mo-on.

Rendszerváltás előtti tankönyvet szerintem az iskolád könyvtárában biztos találsz. Már ha nem túl új helyre jársz. Max. kérni kell, de jellemzően rengeteg maradt belőle régről. Ha nincs szerencséd még mindig maradnak a közkönyvtárak, ismerősök.

Nem egyre többet kell olvasni a blogot, hanem folyamatosan. Azért köszönjük a biztatást. :)

haladó linuxos 2008.10.10. 15:45:44

Köszönöm a választ. Ma megyek és megszemlélem 3d-ben a könyveket, ja és igen tényleg folyamatos kell olvasni persze pár órás szünetekkel :),

CastorTheBrave 2008.10.28. 14:29:47

Oszipova könyve jó, a szegedi egyetemen abból tanítanak. (Érdekes ötlet, hogy nyelvszakra nulla tudással is lehet felvételizni. És nem az altajisztikára gondolok.) Jobb, mint a Sag za Sagom, a poénok és az olvasmányok hasonló szintűek, de a nyelvtant kicsit jobb szisztéma szerint adagolja, hamarabb ad használható tudást. (A magyar piacon beszerezhetőek közül az én kedvencem az Esztafétában a Domovoj lecke:D)

masha 2008.12.11. 14:09:17

igen , az a baj , hogy mondjuk nagyon kevés könyv van a piacon , amivel az ember elkezdhetne tanulni....
például én most felsöfokúzom belöle , és egy kövnyet nem kaptam a boltban ami felkészithetne....
sok sikert ... orosz a legjobb!!! Imádom

massziv 2008.12.24. 12:00:32

En mindig is a ketlabonjaro nyelvkonyvet tartottam a leghatekonyabbnak:-)))

blecky01 2008.12.25. 17:26:37

@Nyeznajka: Szia!
Még csak most találtam Rátok és nagyon tetszik amit eddig olvastam:))
Tényleg sokan mondják, hogy érdemes oroszul tanulni. Korábban én is azt hittem, hogy gond nélkül megélek majd az orosztudásomból. Hát ez nem jött össze... Vegyes házasságból származom, pár évig Moszkvában éltünk, de Mo-on nőttem fel. Van egy nyelvtanári diplomám is. (Bár nem használom.) Ma már sajnos nem anyanyelvi szinten beszélek, de gond nélkül megy azért még. És valahogy sosem jött össze így meló nekem. Bár tény, hogy nem Pesten élek. Édesanyám kint tanult, olajmérnök. Ő tényleg profi szinten beszél, műszaki nyelvben is otthon van. Alig van jelenleg tolmácsmunkája! Pedig a Paksi Atomerőműtől kezdve sok cégnek fordított! Mi csinálunk vmit rosszul vagy mégsincs itthon erre kereslet?
+ Szívesen olvasnék tőled egy cikket arról, hogy sok orosz mivel foglalkozik itt Mo-on? Elég gyakran hallok orosz szót amikor Pesten bóklászom.
Köszi!

Nyeznajka · http://oroszorszag.blog.hu 2008.12.25. 20:12:21

@blecky01: Hali!
Hát ez a kommented kicsit illúziórombolóra sikerült, nem gondolod? :)
De komolyra fordítva a szót. Őszintén szólva nem tudom mennyire tudok érdemben válaszolni a kérdéseidre, reprezentatív felméréseim nincsenek a lakosság oroszul beszélő részéről. De még csak széles körben sem vagyok tájékozott.
Talán azt jó leszögezni, hogy az oroszul tudás nem jelenti rögtön a "gond nélkül megélést". (talán kicsit túl hatásvadászra sikerült a cím) :)
Találkoztam elhelyezkedési problémákkal küszködő oroszul perfektül beszélő emberekkel, sajnos erre is van példa.
Ugyanakkor úgy gondolom (és a cikk lényegében erről akart szólni), hogy az ha ma kis hazánkban valaki megtanul oroszul, csak előnyt jelenthet, hátrányt biztos nem, mert a kínálat nem túl nagy a kereslet meg növekvő.
Nem tudom, hogy te személyesen mivel foglalkozol, (és egyáltalán nem biztos, hogy ha tudnám, okosabb lennék), de gondolom vannak olyan területek ahova jobban kell az orosz és könnyebben hasznosítható a tudás, még máshol kevesebb szükség van rá.

A pesti orosz szavakat én is szoktam hallani, szerintem az esetek többségében turistáktól, vagy legalábbis csak kis ideig Mo-on tartózkodóktól származnak.

Remélem hamarosan a blog rendszeres olvasói között köszönthetünk (hogy egy kicsit kampányoljak is), boldog karácsonyt,
Nyeznajka

blecky01 2008.12.26. 21:50:19

@Nyeznajka: Szia!
Nem érzem illúziórombolónak azt amit írtam, csak gondoltam kicsit árnyalom a képet amit festettél:)) Persze, hogy jó megtanulni 1-2 idegen nyelvet és nem csak az angolban, németben érdemes gondolkodni. De ilyen alapon érdemes a svédet vagy a hollandot választani, ha figyelembe vesszük a gazdasági helyzetet:))
Főiskola után majdnem összejött egy asszisztenis meló egy szép nagy orosz olajcég bp-i főhadiszállásán. Jó indulás lett volna... Csak találkoztam a jövendő főnökömmel -aki megjegyzem magyar volt és ezért kellett neki egy oroszul jól beszélő ember- aki kifejtette, hogy az asszisztensi munkában milyen egyéb szolgáltatásokat várna el. Meló ugrott:)) (Megjegyzem a pasi kb 50 éves, elhízott emberke volt - az egyéb jelzőket most kihagynám!) Konzervgyár is szóba került, mire végeztem, bezártak... Úgyhogy közgazdásszá váltam és sokadik éve bankban dolgozom. Van egy munkatársam, ő kint nőtt fel, profi oroszos, (volt orosz férjjel) és neki sincs orosszal kapcsolatos munkája. Utoljára Ladákat adtak el a piacon... Nem most volt:))
Pesze megtaláltak engem is -szerencsére több évvel ezelőtt- "érdekes" tolmács melóval. Hát, ennek következtében sötétben nem mertem az utcára menni és gyors költözés mellett döntöttem. (Persze miután visszautasítottam.) Rendőr nagybátyám külföldi nyelvtanulást ajánlott akkor figyelmembe...Tavaly megpróbáltunk egy faforgalmazó céget elindítani, de sehogy nem érte volna meg. Úgyhogy kíváncsi vagyok, hogy te milyen piaci lehetőséget látsz? (Komolyan kérdezem!!!)Ha gondolod beszállunk:)))
És a blogot feltettem a kedvencek közé, tényleg tetszik!
Blecky

marlechka 2009.10.01. 05:07:16

Privet vszem!Kérdezte itt valaki a tankönyveket. Oszipova tanárnő tankönyvei főképp azért jók, mert országismereti háttérrel, színes képekkel, csatolmányokkal egészítik ki a szóanyag biflázását. Hátul szószedetet helyeztek el.Figyeltek a tematikára, hogy kellően érdekes és aktuális legyen.Tapasztalatom egyébként az, hogy ennek ellenére sok diák szereti otthon hagyni, mert nehéz.
Szó mi szó, nem egy DVD súly:-)
Egyébként, aki nem az Orosz Kultúra Házába jár nyelvet tanulni, az hova, ha nem titok?

Arról pedig, hogy hányan beszélnek oroszul kicsit parttalannak tűnik a "vita". Esetleg Vagyim Arisztov úr könyvét olvasta valaki?Orosz világ Budapesten és Magyarországon a címe. Azt hiszem már lefordították magyarra.Hiánypótló a maga nemében.

Nu, sz Bogom!
m.
süti beállítások módosítása