Üldögél két csukcs a parton, háttérben faviskók, és bámulják a gyönyörűen csillogó házakat Alaszkában. Aszongya az egyik: „Rossz cár volt ez a II. Sándor (HU); Alaszkát (HU) eladta (EN, RU) Amerikának, Csukotkát (EN, RU) meg nem…” Így a vicc. Olybá tűnik, a jobbágyokat felszabadító uralkodó hibáját (?) most orvosolnák az okosok.
A projekt.
Ha lehet hinni a Kreml-béli forrásokra hivatkozó Sunday Times-nak (EN), április 6-án a leköszönő Bush és a nem különben leköszönő Putyin azt is megbeszélik Szocsiban, hogyan is kéne alagutat fúrni a Bering-szoros (HU) alatt, a számítások szerint 70 milliárd dollár értékben. A hülye is érti ugyan, hogy így a csukcsok ugyanúgy lógatnák a lábukat szomorúan a tengerparton, hisz nem nekik fúrnának; a tervek szerint tehervasút menne az alagútban.
De nyilván nem mindenki gondolja így. Roman Abramovics milliárdos (HU), Csukotka éltetett kormányzója (HU) nemrég beújított egy fúróberendezést (EN), a világon a legnagyobbat. A Harrenknecht AG (DE) 160 millió dolláros fogpiszkálója 5 méterrel szélesebb likat fúr a jelenleg legszélesebb alagútnál (Spanyolország, 15 méter, szintén a Harrenknecht munkája). A hivatalos közlések szerint Szocsi (HU) város infrastruktúráját javítanák vele; itt lesznek 2014-ben a téli olimpiai játékok (HU). Ám tudván a bő egy éve fellibbent alagút-projektről és arról, hogy Abramovics alapvetően nem Szocsi életét igazgatja, láthatjuk, mire kellhet még a fúrópajzs.
Az alagút ötlete egyébként először száz éve merült fel, II. Miklós idején is, ám akkor a tervezgetést félbeszakította az I. Világháború, aztán meg a forradalom. Aztán a CCCP széthullása után ismét gondoltak rá, ám 1998-ban a pénzügyi válság ismét visszakényszerítette az ötletet a fiókba.
Zsé.
Az elnökközi tárgyalások fényében némi ellentmondást láthatunk a finanszírozás terén, Igor Levitin (EN) közlekedési miniszter ugyanis tavaly azt találta nyilatkozni: a költségvetésből egy fillért sem adnak az alagútra; fizessék magánforrások, ha kifizetődőnek ítélik. Elemzők viszont úgy látják: egy Eurázsiát Észak-Amerikával összekötő közvetlen útvonal mindenképpen bődületes fejlődést hoz(hat). Összesen évi 100 millió tonna rakománnyal, illetve kőolaj- és gázszállítással számolnak a szakemberek (értelemszerűen OroszországBÓL). Vannak kritikus hangok is; ezek – joggal – vetik fel, hogy energiahordozó van dögivel Alaszkában is, nem is beszélve a jövedelmezőbbnek tűnő és közelebbi kínai piacról. Hogy ki, mennyire és mit gondol komolyan, kiderülhet a jövő héten. Akárhogy is, Abramovicsnak hiszünk; csak nem véletlenül lett egyike a világ 50 leggazdagabb emberének.
Vélemény.
E post szerzője úgy képzeli el a jövőt, hogy amennyiben Bush és Putyin megegyeznek, akkor Abramovicsot felkérik, hogy 2014-ig fúrja szitává Szocsit, cserébe pedig Állam bácsi megsimizi a buksiját, és támogatja az alagutat. Idő – mint a tenger, mert az eszközt legalább 2 évig fogják még összeszerelni, és az okosok szerint a beruházás jó esetben 10 év múlva lesz kész. Abramovics pedig legalább nem hazai terepen próbálhatja ki, mire is jó a cucc.
Apropó.
George baba és Vóva egyébiránt, ha már ott lesznek Szocsiban, a két ország viszonyát is megpróbálják javítani. Konkrétan Georgie tenné ezt, aki amúgy épp búcsúturnéját viszi végig Európán. Erre szükség is van, mert a napokban a NATO eddigi legnagyobb csúcsán (HU), Bukarestben finoman fogalmazva nem volt egyetértés Moszkva és Washington között Grúzia és Ukrajna NATO-tagságáról. Amerikából az ember könnyen köpköd át az óceánon, ám az európai tagállamok jobbnak látták leültetni George babát (HU). Hiába, senki sem szeret fázni…